Mekling førte ikke fram - kulturstreiken fortsetter

Meklinga førte ikke fram - kulturstreiken fortsetter med full tyngde.

Meklinga førte ikke fram - kulturstreiken fortsetter med full tyngde. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Streiken for rettferdig pensjon i kultursektoren fortsetter med full styrke. Det er klart etter at meklinga ble avsluttet sent onsdag kveld. Avstanden mellom partene er fortsatt stor.

20.10.2021 av Pressemelding fra LO Stat
Sist oppdatert: 21.10.2021

Arbeidsgiverne sa før meklingen at de var villige til å gå bort fra sin posisjon og strekke seg langt. Da forventer vi noe langt mer enn en konstruert og lite troverdig løsning.

- Vi har strukket oss langt i meklingen. Tilbudet fra arbeidsgiver er en løsning som ikke finnes. Dermed innfrir ikke tilbudet våre krav, sier Lise Olsen, forhandlingsleder og nestleder i LO Stat.

Vi krever en forutsigbar og kollektiv hybridordning med livsvarige og kjønnsnøytrale ytelser

- Pensjon er en langsiktig forpliktelse, og må være godt regulert og forankret i lovverket. Vi mener hybridpensjon best ivaretar våre medlemmers rettigheter, sier Dag Agledal, NTLs forhandlingsleder.

Vi har fått med oss at arbeidsgiverne er opptatt av forutsigbarhet, og vi har kommet dem i møte med å endre posisjonen vår.

- Vi har levert et krav skreddersydd til å ivareta de bekymringer og utfordringer arbeidsgiverne har gitt utrykk for. Svaret er både skuffende og overraskende, sier Nora Hagen, Fagforbundets forhandlingsleder.

Vi kan ikke gå ut av en streik med en pensjonsordning vi mener ikke oppfyller våre hovedkrav.

- Vi velger trygghet og forutsigbarhet når vi skal avgjøre pensjoner til ansatte i kultursektoren. Vi har ikke møtt en eneste ansatt som ønsker å velge risiko framfor trygg, sikker og god pensjon, poengterer Christine Thommassen, nestleder i Creo.

Her streiker 1100 kulturansatte fra 25. oktober

• Den Nationale Scene (87) NTL-6/Fagforbundet-71/Creo-10