Fagforbundets ni krav til ny regjering

(Foto: Knut Brobakken)

Fagforbundet forlanger en rødgrønn flertallsregjering, og stiller tøffe politiske krav til både regjeringsplattformen og høstens statsbudsjett. – Våre medlemmer forventer tydelige endringer i Norge, sier Mette Nord. Her er de ni kravene Fagforbundet stiller.

23.09.2021 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 23.09.2021

Idet toppene i Ap, Sv og Sp setter seg ved sonderingsbordet ved Hurdalssjøen, legger Fagforbundets landsstyret et tydelig press på de tre partiene om å bli enige om å danne en flertallsregjering.

– Dette er drømmeregjeringen til Fagforbundet og hele fagbevegelsen. En flertallsregjering vil ha mye større kraft til å forandre samfunnet til beste for våre medlemmer. Nå krever vi at Ap, SV og Sp kommer fram til en felles politisk plattform og gjør seg klare til å styre landet, sier Fagforbundets leder.

Forskjellene må ned

Mette Nord
Stiller tøffe og tydelige krav til ny regjering:
Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Hun mener det er avgjørende for Fagforbundets nærmere 400.000 medlemmer at Jonas Gahr Støre, Audun Lysbakken og Trygve Slagsvold Vedum finner sammen i sonderingene på Hurdalssjøen hotell denne uka. Onsdag vedtok landsstyret i Fagforbundet en rekke krav både til regjeringsplattformen og høstens statsbudsjett.

– Det aller viktigste for oss er at en ny regjering må få ned forskjellene i samfunnet. Regjeringa må sørge for å bygge ut velferdstjenestene, og da må kommunene få økte overføringer. For oss er det et hovedkrav at regjeringa fra første dag må gjøre alt de kan for å løse deltidskrisa, blant annet ved å lovfeste retten til heltid, understreker forbundsleder Nord.

Hun tar også for gitt at Ap, SV og Sp vil stoppe høyreregjeringens privatiseringsreformer i helsetjenestene.

Fagforbundets ni krav til ny regjering

Nord erkjenner at alt ikke kan løses over natta, men Fagforbundet har også konkrete krav til hva som må bli vedtatt i høstens statsbudsjett:

• Øke bevilgingene til kommunene, fylkeskommunene og sykehusene betydelig
  • Doble fagforeningsfradraget til 7.700 kroner
  • Stoppe høyrepartienes privatiseringsreformer i helse- og omsorgssektoren – såkalt «fritt behandlingsvalg» og «fritt brukervalg»
  • Ta tjenester tilbake i statlig sektor, innen transport, renhold mm.
  • Statliggjøring av luftambulansen
  • Øke pendlerfradraget ved å sette ned egenandelen til 15.000 kroner
  • Gjeninnføre feriepengetillegget for permitterte og arbeidsledige
  • Sørge for at personer som mottar arbeidsavklaringspenger, får forlengelse dersom de ikke er ferdig avklart fra NAV eller helsevesenet