Høyre forstår ikke alvoret av deltidskrisa

Høyre skryter av at heltidsandelen har gått opp mens de har hatt regjeringsmakt, men det går på ingen måte fort nok. Partiet bør ikke være stolt av innsatsen de siste åtte årene i regjering. Vi er fortsatt langt unna å ha løst deltidskrisa.

07.09.2021
Sist oppdatert: 07.09.2021

Fagforbundet Innlandet er glade for at Høyre de siste dagene før valget endelig har forstått at det må jobbes med heltidskultur; men det har vi jobbet med og for i mange år. Det holder heller ikke med å sette ned et utvalg som skal se på saken. Derfor må det sterkere lut til – for å løse deltidskrisa trenger vi en lovfesta rett til heltid. De rødgrønne partiene støtter dette. Gjør Høyre det samme?

Heltid vil føre til mer kvalitet i tjenestene og gi våre eldre og trengende bedre omsorg. Å ha den samme personen som tar vare på deg vil gi brukerne trygghet og forutsigbarhet. Flere hele faste stillinger vil sikre god rekruttering og sterke fagmiljøer i Kommune-Norge for å møte fremtidas utfordringer. Vi trenger flere helsearbeidere fremover. I 2030 trenger vi 25 prosent flere hender i eldreomsorgen og antall eldre vil være rundt doblet i 2060. Dagens situasjon er ikke bærekraftig.

Mange av Fagforbundet Innlandets medlemmer står i midt deltidskrisa. Våre medlemmer må jakte vakter for å få en lønn å leve av. De kan ikke planlegge hverdagen sin, fordi de venter på neste ledig vakt. De får ikke lån i banken når de vil etablere seg, fordi det er umulig å få boliglån når du bare har 23 % fast stilling. De får dårligere pensjon. De får en mer utrygg arbeidshverdag, og mange må jobbe flere steder for å få endene til å møtes.

I dag jobber 7 av 10 ansatte som jobber turnus i helse- og omsorgssektoren deltid. Det utlyses svært få heltidsstillinger for helsefagarbeider i Norge, faktisk har bare 18 prosent av de utlyste stillingene de siste to årene vært heltidsstillinger. Halvparten av Fagforbundets medlemmer som jobber deltid ønsker seg hel stilling.

Heltid har ikke vært en politisk prioritet for høyreregjeringa. Det er det ingen tvil om. Vanlige folk sliter med å få endene til å møtes, og hverdagen er usikker for mange på grunn av deltidskrisa. Vi trenger ei ny rødgrønn regjering for arbeidsfolk som tar deltidskrisa på alvor.

Else Karin Jakobsen
Leder yrkesseksjon helse og sosial
Fagforbundet Innlandet