Flere barn lever i fattigdom under Erna Solberg

Forskjellene mellom vanlige folk har de siste åtte årene økt. At flere barn lever i fattigdom enn før er en tydelig indikator at pilene går i feil retning. 115 000 barn vokser opp i familier med vedvarende lav inntekt. Eller for å si det enkelt; de vokser opp i fattigdom. Fagforbundet mener vi trenger ei ny rødgrønn regjering som tar kampen mot økt ulikhet.

06.09.2021
Sist oppdatert: 06.09.2021

Det er politisk vilje og prioriteringer som sørger for at det er slik. En uverdig effekt av den rådende høyrepolitikken er at andelen barn som vokser opp i fattigdom er økende. I verdens rikeste land er dette en dyp tragedie. Konsekvensene er ødeleggende for ungene, men også et tapsprosjekt for samfunnet. Det er en sammenheng mellom en oppvekst i fattigdom og dårlig helse, mellom fattigdom og kriminalitet og mellom fattigdom og utdannelsesnivå.

Ved siden av det uverdige i at det vokser opp så mange fattige barn i et så rikt land som vårt, er det en sterk samfunnsinteresse i å forebygge barnefattigdom; det får ned helseutgiftene, trygdeutgiftene og gir flere evnen til å tjene til livets opphold.

En av de viktigste sakene i dette stortingsvalget er ulikhet. De siste åtte årene har høyreregjeringa økt forskjellene mellom folk ved å gi enorme skattekutt til dem som har mest fra før. Det har vært en klokkeklar prioritering. Fagforbundet mener vi ikke trenger mer skattekutt til de rikeste slik regjeringen har lovet, vi trenger ikke flere kutt i hjelpa til unger med dårlig syn og dårlige tenner, og vi trenger ikke dyrere barnehagepriser for barnefamiliene. Det vi trenger er en regjering som setter behovene til dem nederst ved bordet først.

Det er nå det gjelder, og jeg oppfordrer alle til å bruke stemmeretten. Nå er det vår tur.

Alexander Dahl
Leder, yrkesseksjon Kirke, Kultur og Oppvekst