Barnehageseier for Fagforbundet

Fredag 3. september ble en helt ny tariffavtale for ansatte i barnehager skrevet under med NHO. - Det er en seier for de ansatte og for Fagforbundet. Nå får de endelig lønn på linje med andre barnehager, jubler arbeidsutvalgsmedlem i Fagforbundet, Anne Green Nilsen.

03.09.2021 av Nils Fredrik Hansen
Sist oppdatert: 21.01.2022

">barnevern, kinoer, blindeforbundet og asylmottak. Minstelønnssatsene på denne avtalen var vesentlig lavere enn for andre ansatte i private og offentlige barnehager.
Anne Green Nilsen fra Fagforbundets arbeidsutvalg og forhandlingsdirektør Jon F. Claudi i NHO signerer protokollen for den nye overenskomsten (Foto: Knut Brobakken, Fagforbundet)

- Den nye avtalen kommer som en direkte følge av streiken tidligere i år. De ansatte i barnehagene har blitt flyttet ut av NHO 453 og over i den nye tariffavtalen som gir dem vesentlig bedre vilkår, sier forhandlingsleder i Fagforbundet, Tone Faugli. - Det viser at det nytter å ta en kamp, selv om det er tøft å stå i, slår hun fast.