Forskjellene i samfunnet øker nå må vi ha en ny regjering.

For medlemmene i Fagforbundet er økte forskjeller den viktigste saken i valgkampen. Arven etter åtte år med høyreregjering er større forskjeller mellom folk flest. Fagforbundet vil ha ei ny rødgrønn regjering som setter vanlige arbeidsfolk først.

26.08.2021 av Annette Rud
Sist oppdatert: 26.08.2021

Gapet mellom fattig og rik øker til tross for at de fleste av oss ønsker mindre ulikhet. Store forskjeller er gift for samfunnet og forskjellene i Norge øker. Mindre forskjeller skaper tillit og tillit bygger felleskap.

Politikken som har blitt gjennomført de siste tiår har ført til at de rike har blitt styrtrike, Norge har pr innbygger flere milliardærer enn USA. Samtidig som kunne SSB melde i mars år at 115.000 barn lever i husholdninger med vedvarende lav inntekt. Av disse lever 8200 barn i Innlandet.

Det kreves helt andre virkemidler for å løfte familier og barn ut av fattigdom enn de vi har sett til nå, skattelettelser til de aller rikeste har i alle fall ikke vært løsningen.

Politikk handler om å prioritere det som er det aller viktigste. For høyrepartiene har det vært skattekutt til de rike og velferdskutt til de aller svakeste. Kutt i formuesskatten har vært viktigere enn å gi mer penger til kommunene. Mer penger til kommunene gir mer penger til velferd, isteden har kommunene fått mere lovpålagte oppgaver uten at pengene har fulgt etter.

Det har blitt dyrere å pendle, barnehageprisene har økt, regjeringen har innført egenandel for fysioterapi for kronisk syke og kuttet i arbeidsavklaringspenger. De rikeste har blitt rikere, mens dem som allerede har det vanskelig, har fått enda trangere kår. Det er helt klart hvem høyreregjeringa prioriterer, og det er ikke Fagforbundets medlemmer.

Fagforbundet vil ha ei ny regjering som sier nei til privatisering og ja til å styrke det offentlige velferdstilbudet i hele landet. Vi mener at fellesskapets midler skal gå til velferd og ikke i lommeboka til gigantiske selskaper. For oss er heltid en av våre viktigste saker. Det handler om at alle skal ha ei lønn å leve av, mulighet for boliglån og få en mindre stressende hverdag. Derfor trenger vi ei ny regjering som prioriterer heltid.

Vi trenger ei regjering som setter arbeidsfolk først. Derfor vil Fagforbundet ha ei rødgrønn regjering med Ap, SV og SP, ledet av Jonas Gahr Støre. Nå er det vår tur!

Godt valg!

Karianne Sten Solheim