Reaksjonene er mange hos medlemmene i Innlandet

Fra v: Anders Kollmar-Dæhlin og Kari Syljuberget

I dag - mandag, vedtar Stortinget endringer som i realiteten vil bety at retten til å gå av tidlig for de med farlige eller fysisk krevende yrker forsvinner. – dette er et stort svik mot arbeidstagerne som hver dag har slitt seg gjennom et yrkesliv med risiko på ulike nivåer og store belastninger for å kunne levere gode tjenester mener Fagforbundet Innlandet.

07.06.2021
Sist oppdatert: 07.06.2021

Høyreregjeringa og Frp sviker rundt 250.000 arbeidstakere som har særaldersgrense. Disse arbeidstakerne opplever nå stor usikkerhet om egen framtid og frykt for å miste store summer i pensjon.

Dette er ansatte som jobber i farlige eller fysisk krevende jobber, som helsefagarbeidere, sykepleiere, renholdere, brann- og redningspersonell og ambulansefagarbeidere. De har hatt rett og plikt til å gå av med pensjon tidligere enn andre, av hensyn til både egen og andres helse og sikkerhet. Fagforbundet Innlandet mener at kutt i særaldersavtaler er hensynsløst og et overgrep mot våre yrkesgrupper som har stått i et krevende arbeidsliv.

Nå står disse 250.000 arbeidstakerne i fare for å bli fratatt store summer i årlig pensjon fordi høyreregjeringa har brutt en skriftlig avtale med arbeidstakerorganisasjonene LO, Unio, YS og Akademikerne. Regjeringa lovde å gjennomføre forhandlinger med arbeidstakerorganisasjonene om framtidas særaldersgrenser, men har ikke vist vilje til å innfri løftet.

Fagforbundet Innlandet mener - IKKE angrip særaldersgrensen!

Vi anbefaler at alle signerer oppropet som sirkluerer i media - og tydelig vise for regjeringen at dette ikke er greit! Oppropet finner du ved å klikke her.

Reaksjonene er mange hos medlemmene i Fagforbundet Innlandet, og dem ber regjeringen om å snu i sitt forslag om å fjerne særaldersgrensen!.

Se her de mange reaksjonene fra medlemmer i Innlandet:

Fagforbundet Sykehuset Innlandet Hedmark

Ola Skjønsberg, nestleder i Fagforbundet Innlandet Sykehuset Hedmark, jobber i ambuulansen på Moelv

Fagforbundet Elverum

Leder i Fagforbundet Elverum Jeanett Olsen med redningspersonell
Fra v: Magnus Stenseth, leder Elverum Arbeiderparti og Jeanette Olsen, leder Fagforbundet Elverum

Fagforbundet Gran

Personell fra brannstasjonen på Gran

Fagforbundet Nord-Odal:

Renholdere Nord-Odal
Brann- og redning Nord-Odal

Fagforbundet Nordre Land:

Brann Nordre-Land: Fra v: varabrannsjef Trond Øyhus, 9.klasse- elev Merethe Berntsen utplassert fra U-skolen som ønsker å jobbe i brann, og brannsjef Tore Halden.
Hjemmetjenesten  Nordre Land, fra v: Line Bekkelund og Ellen Stenslie-Samsonstuen.

Fagforbundet Gjøvik og Fagforbundet SI Gjøvik:

Redningspersonell Gjøvik
Renholdere Gjøvik

Fagforbundet Trysil

Oddveig Strand, Eva Myrvang, Astrid Olsen, Edel Haugan, Oddrun Frøhaug, Marit Hartsviken og yrkesseksjonsleder i SST Anita Melby

Renholdere Trysil Sykehjem: Bak fra v: Lillian Strandli, tillitsvalgt Une Rud, Marianne Siljehaugen
Foran fra v: Mona Holmseth, Anne Marie Tannåneset, Jocelyn Haugen
Ansatte ved Trysil Sykehjem: På bildet: Tina Skogli, Silje Stålem, Anita Tangen, Hege Tangnæs, Vigdis Næs, Malin Solheim, Mona Karelius, Thomas Stenbråten, May- Britt Sneli, Beate Heien og Irene Carstens Olsen

Fagforbundet Ringsaker

Brann og feier fra Ringsaker

Fagforbundet Stor-Elvdal

Fra venstre Marita bakken, helsefagarbeider og tillitsvalgt på sykehjemmet. Tone hagen-teamleder vaskeri/renhold. Monika Martinsen renholder. Kiflemariam renholder. (renholdere på sykehjemmet alle)

Hovedtillitsvalgt Tanya Engelberg og Jan Karlstad foran ambulansen i Stor- Elvdal.

Jan, 57,  er utdannet paramedic og har arbeidet i ambulansetjenesten i 19 år. Han er skuffet over regjeringens forslag om å endre særaldersgrensen for flere yrkesgrupper.

Fagforbundet Kongsvinger

Brannpersonell ved Kongsvinger Brannstasjon