Ber regjeringen om å ikke angripe særaldersgrensen

På bildet: Tina Skogli, Silje Stålem, Anita Tangen, Hege Tangnæs, Vigdis Næs, Malin Solheim, Mona Karelius, Thomas Stenbråten, May- Britt Sneli, Beate Heien og Irene Carstens Olsen

"Vi ønsker å gjøre vårt beste for våre pasienter, vi ønsker en pensjon og leve av og vi ønsker å ha en helse hvor vi også kan få nyte pensjonist tiden uten å være helt utslitt og utbrent!"

07.06.2021 av Annette Rud
Sist oppdatert: 07.06.2021

Plasstillitsvalgt Mona Karelius samlet 11 medlemmer fra Trysil Sykehjem avd 3 og 4, avd Borgtun, og avd resurs pool for å markere hva dem synes om regjeringens vedtak om å fjerne plikten til særaldersgrensen.

Det var en bekymringsfull gjeng som jeg møtte og alle hadde ett eller annet og si om regjeringens angrip på særaldersgrensen, og engasjementet var stort og dem var tydelig preget og engstelige for fremtiden.

Noen av kommentarene:

"Grusomt, skrekkelig, bekymrings verdig, holder helsen min?"

"Det er ikke ønskelig å jobbe til 67 år, og jeg tenker på hvilke økonomiske konsekvenser dette vil gi for meg! Yrket er tungt, pasientene blir tyngre å tyngre, og vi har fått pålagte oppgaver som ikke er pasient rettet som gjør at man føler at man ikke strekker til, er utilstrekkelig. Etter en langvakt på sykehjemmet så er man helt tom når vakten er slutt, er det meningen man skal orke jobbe slik til man er 67 år?"

"Dette er dårlig rekrutering, dette gjør det lite attraktiv å jobb sånn som det er idag, hvordan blir det da etter dette vedtaket når dem også nå skal fjerne plikten for særaldersgrensen? Det er ingen som orker å stå i dette yrket over lengre tid."

Vær så snill - ikke fjern plikten til særaldersgrensen!

Også renholdere fra Trysil Sykehjem reagerer på regjeringens forslag.

"Forferdelig. Tragisk. Sykt!"

"Vi vil ikke at den fjernes. Kunne heller gått ned på den. 10 år ekstra i tung jobb er vondt...!"

Bak fra v: Lillian Strandli, tillitsvalgt Une Rud, Marianne Siljehaugen
Foran fra v: Mona Holmseth, Anne Marie Tannåneset, Jocelyn Haugen

Også Renhold på Rådhuset og skolene i Trysil er alle enige om at dette ikke er greit! Vi må også tenke på de som kommer etter oss.

Oddveig Strand, Eva Myrvang, Astrid Olsen, Edel Haugan, Oddrun Frøhaug, Marit Hartsviken og yrkesseksjonsleder i SST Anita Melby