Fagforbundet Trøndelag varsler protestmarkeringer i hele Trøndelag, mot regjeringens forslag om fjerning av plikten til å fratre ved særaldersgrenser

Fagforbundet Trøndelag protesterer mot regjeringens forslag om fjerning av plikten til å fratre ved særaldersgrenser. Lovforslaget vil i praksis bety at man fjerner særaldersgrensene mener Tina P. Stenkløv yrkeseksjonsleder i samferdsel og teknisk i Fagforbundet Trøndelag. Mandag 7/6 aksjoneres det i Trondheim og Namsos.

06.06.2021 av Tarjei Leistad
Sist oppdatert: 07.06.2021

- Det er totalt uansvarlig av regjeringen og legge fram et forslag som i praksis vil fjerne særaldersgrensene uten at de er kommet til enighet med partene i arbeidslivet, sier Stenkløv.

Regjeringen har foreslått en lovendring for Stortinget som vil fjerne plikten til å fratre på særaldersgrensa, som i dag omfatter rundt 250.000 arbeidstakere i offentlig sektor. Stenkløv mener at lovforslaget er en bevist strategi for å unngå å forhandle mellom partene, noe som vil være et brudd med den norske modellen og trepartssamarbeidet.

Nå varsler Fagforbundet Trøndelag politiske markeringer og aksjoner mandag 7. juni for å protestere mot regjeringen. Aksjonene finner sted kl 11.30-12.00, og i Trøndelag finner du de her:

• Namsos, utenfor Storsenteret
  • Trondheim, Cicignons plass
  • Steinkjer, torvet

- Engasjementet er stort, og folk er forbanna på den arrogante holdningen til regjeringa. Fagbevegelsen nekter å sitte stille og se på at regjeringa overkjører arbeidsfolks pensjon og samfunnets sikkerhet.

- Det er skremmende at regjeringen ønsker å fjerne særaldersgrenser når konsekvensene kan bli svært alvorlig for den enkelte og samfunnet generelt, sier Stenkløv.

Stenkløv har det yrkesfaglige ansvaret for blant annet brannkonstabler i Fagforbundet Trøndelag. Hun viser til situasjonen brannen i Øygarden for å beskrive realitetene i sektoren.

- Når jeg ser situasjonen i Øygarden i Vestland det siste døgnet, hvor brannkonstabler kommer ut fra røyken, drar av seg maskene og faller om på alle fire, og når jeg ser at flere brannfolk har fått lettere skader, grøsser jeg av tanken på hva regjeringen nå er i ferd med å gjøre. Mener virkelig regjeringen at det ville vært ansvarlig å sende inn en 70 år gammel brannkonstabel? I så fall vitner det om at vi har en virkelighetsfjern regjering som kanskje bør byttes ut.

Det er overraskende at regjeringen, i et valgår, tør å la det gå politisk prestisje i å redusere samfunnssikkerheten og kutte i pensjonene til de med særaldersgrenser. Personer med særaldersgrenser har det på grunn av at enkelte yrkesgrupper har en ekstra fysisk eller psykisk belastende jobbe eller for at yrket krever fysiske og psykiske egenskaper for å utføre jobben, avslutter Stenkløv.

For mer informasjon:

Kontakt Tina Stenkløv, 920 17 498.