Fare for streik i kommunesektoren

Fagforbundet stilte rimelige krav i tråd med frontfaget, nå viste seg at det var umulig å nå fram og det var ingen vei utenom ett brudd.

20.05.2021
Sist oppdatert: 20.05.2021

Slik vil streiken i kommunene berøre Innlandet

Fagforbundet stilte rimelige krav i tråd med frontfaget, men som også fanget opp at vi fikk en lavere lønnsvekst etter lønnsoppgjøret for 2020. Når det nå viste seg at det var umulig å nå fram, selv med et så moderat krav, var det ingen vei utenom et brudd.

Ble hengende etter

Lønnsveksten i privat sektor i fjor ble anslått til 1,7 prosent. I offentlig sektor ble det avtalt 1,7 prosent, mens fasiten i privat sektor ble 2,2 prosent. Denne mindrelønnsveksten ble tatt inn i Fagforbundets krav.

Det er alle ansatte, i mange yrkesgrupper, som driver de kommunale velferdstjenestene gjennom hverdager og kriser. Derfor må alle ansatte i kommunene få en god lønnsutvikling

Imøtekommer ikke krav om likelønn

Utgangspunktet for Fagforbundets krav er den tariffpolitiske uttalelsen fra LOs representantskap og det som ble avtalt i fjorårets kommuneoppgjør, nemlig en klausul om lønnsregulering for andre avtaleår. KS har heller ikke innfridd krav for å sikre likelønn og lavlønn i tilstrekkelig grad.

LO Kommune representerer 190 000 arbeidstakere i kommunal sektor. Fagforbundet Innlandet tar ut 14 kommuner ut i streik ved arbeidsdagens start 27 mai hvis det ikke blir enighet i meklingen. Det vil i første rekke berøre administrasjon.

De berørte kommunene er:
Alvdal, Hamar, Lillehammer, Nord-Fron, Nord-Odal, Nordre Land, Stange, Sør Aurdal, Tynset, Vestre Toten, Østre Toten, Øyer, Åmot og Åsnes.

Jon-Inge Hagebakken
Nestleder, Fagforbundet Innlandet