Mekling og fare for streik i kommuneoppgjøret

Leder i Fagforbundet og LO Kommunes forhandlingsleder, Mette Nord.

Leder i Fagforbundet og LO Kommunes forhandlingsleder, Mette Nord. (Foto: Fagforbundet)

Det er fare for storstreik i kommunesektoren. LO Kommune og Fagforbundet er innkalt til riksmekleren tirsdag og onsdag 25. – 26. mai. Lykkes ikke riksmekleren i å oppnå enighet mellom partene vil det være streik i kommunesektoren fra torsdag 27. mai.

20.05.2021 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 03.06.2021

Bakgrunnen for meklingen er at forhandlingene mellom de store forhandlingssammenslutningene endte med brudd 30. april.

Forhandlingsleder for LO Kommune, Mette Nord, kan ikke si noe om streikeuttaket før det er meddelt motparten, men sier at streikeuttaket er tilpasset koronasituasjonen landet er i.

- LO Kommune stilte krav som var i tråd med frontfaget, men som også fanget opp at vi fikk en lavere lønnsvekst etter lønnsoppgjøret for 2020. Da vi ikke nådde fram, selv med et så moderat krav, var det ingen vei utenom brudd, sier LO Kommunes leder, Mette Nord.

Vil utjevne forskjeller

Lønnsveksten i privat sektor i 2020 ble anslått til 1,7 prosent. I offentlig sektor ble det avtalt 1,7 prosent, mens fasiten i privat sektor ble 2,2 prosent. LO Kommune krever at denne mindrelønnsveksten utjevnes i årets mellomoppgjør.

– Det er alle ansatte i alle yrkesgrupper, som driver de kommunale velferdstjenestene gjennom hverdager og kriser. Derfor må alle ansatte i kommunene få en god lønnsutvikling, sier Mette Nord.

Utgangspunktet for LO Kommunes krav er den tariffpolitiske uttalelsen fra LOs representantskap og det som ble avtalt i fjorårets kommuneoppgjør, nemlig en klausul om lønnsregulering for andre avtaleår. KS har heller ikke innfridd krav for å sikre likelønn og lavlønn i tilstrekkelig grad.

Om oppgjøret

• LO Kommune representerer 190 000 arbeidstakere i kommunal sektor og består av disse forbundene: Fagforbundet, Fellesorganisasjonen (FO), EL og IT Forbundet, Creo, Skolenes Landsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Fellesforbundet. LO Kommune er den største forhandlingssammenslutningen i KS-området.
  • Oslo kommune er et eget tariffområde og omfattes ikke av denne tariffavtalen.