Brudd i forhandlingene i kommuneoppgjøret

Måtte bryte forhandlingene: Forhandlingsleder for LO Kommune, Mette Nord.

Måtte bryte forhandlingene: Forhandlingsleder for LO Kommune, Mette Nord. (Foto: Birgit Dannenberg)

Avstanden mellom partene i kommuneoppgjøret ble for stor, og forhandlingene endte med brudd. Oppgjøret går nå til mekling og dermed er det fare for streik i Kommune-Norge.

30.04.2021 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 26.05.2021

- LO Kommune stilte rimelige krav i tråd med frontfaget, men som også fanget opp at vi fikk en lavere lønnsvekst etter lønnsoppgjøret for 2020. Når det nå viste seg at det var umulig å nå fram, selv med et så moderat krav, var det ingen vei utenom et brudd, sier LO Kommunes leder, Mette Nord.

Ble hengende etter

Hun viser til at lønnsveksten i privat sektor i fjor ble anslått til 1,7 prosent. I offentlig sektor ble det avtalt 1,7 prosent, mens fasiten i privat sektor ble 2,2 prosent. Denne mindrelønnsveksten ble tatt inn i LO Kommunes krav.

– Det er alle ansatte, i mange yrkesgrupper, som driver de kommunale velferdstjenestene gjennom hverdager og kriser. Derfor må alle ansatte i kommunene få en god lønnsutvikling, sier Mette Nord.

Imøtekommer ikke krav om likelønn

Utgangspunktet for LO Kommunes krav er den tariffpolitiske uttalelsen fra LOs representantskap og det som ble avtalt i fjorårets kommuneoppgjør, nemlig en klausul om lønnsregulering for andre avtaleår. KS har heller ikke innfridd krav for å sikre likelønn og lavlønn i tilstrekkelig grad.

Oslo kommune er et eget tariffområde og omfattes ikke av denne tariffavtalen.

LO Kommune representerer 190 000 arbeidstakere i kommunal sektor og består av disse forbundene: Fagforbundet, Fellesorganisasjonen (FO), EL og IT Forbundet, Creo, Skolenes Landsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Fellesforbundet. LO Kommune er den største forhandlingssammenslutningen i KS-området.

Les også: Brudd i forhandlingene i Oslo Kommune