Kjøring opp til Oppheim. Transport.

Man kan kjøre opp til hyttetunet, men det er noen restriksjoner - og det er en traktorvei og bakken er litt bratt. Det er mulighet for å kjøpe transport opp bakken.

24.12.2014
Sist oppdatert: 14.04.2021

Veien er av en slik standard at man kan komme opp med de fleste biler, men man bør være forsiktig, særlig med biler med lav bakkeklaring. Veien brøytes for snø, men strøs vanligvis ikke. Man kan derfor ikke alltid regne med å kunne kjøre opp om vinteren, men dette avhenger av dekk og biltype. Ved saueslipp og -sanking kan veien veien være midlertidig stengt. Fra parkeringsplass til hyttetunet vårt er det ca. 450 meter. med en stigning på ca. 60 meter.

Ønsker man å kjøre opp, må dette følges:

• Grønn nøkkel på nøklehanken passer til hengelåsen på bommen (unntatt når veien er stengt). Bommen låses når den er passert. Obs - pr. desember 2020 har bommen vært skadet et par år og derfor stått åpen.
  • Dersom det er sauer på beite (det vil da være et elektrisk gjerde med en slags port) må man passe på at de ikke skremmes eller slipper ut.
  • Det skal ikke parkeres oppe ved hyttene, kun losses og lastes. Parkering skjer på parkeringsplassen utenfor bommen.
  • Pass på at det ikke settes hjulspor utenfor traktorveien eller gangveien ved hyttene.
  • Max hastighet på veien er 10 km/t. Om vinteren vil den bli brukt som akebakke og til å stå på ski.
  • Unngå unødvendig kjøring, også av hensyn til andre som ønsker fred og ro på fjellet.
  • På vinterføre kan man ha nytte av en varepulk som finnes i den lille boden ved Hytte-1; hyttenøkkel passer i låsen. Der er også en trillebår i vedskjulet som man kan benytte ellers i året. Vennligst se til at utstyret ikke benyttes som leketøy, til aking el.l.

All kjøring skjer på eget ansvar. Skulle man f.eks. være uheldig på glatt føre, kan man ikke påregne assistanse fra grunneier. Følger man ikke retningslinjene over, risikerer man at grunneier sperrer bilen inne og man må selv gjøre opp.

Transporttjenestefra parkeringsplass.

Hvis man har mye bagasje og mener at det blir vanskelig å kjøre opp, kan man ringe bonde Hans Birger Claussen litt før man ankommer (en halvtime), f.eks. fra Voss, og høre om det er mulig å få hjelp. Dersom det passer der og da, vil man kunne få transport. Hyttestyret har ikke noe med pris og kvalitet på tjenesten; dette er et forhold mellom bonden og bruker. Claussens tlfnr. er 90686218.