Tett på lærlingene

Kristin Bjørnerud Greaker er stolt helsefagarbeider og brenner for å veilede lærlinger. Det er ikke vanskelig å se.

04.03.2020
Sist oppdatert: 04.03.2020

Kristin er 49 år, bor i Oslo og har to jenter. Hun jobber i hjemmesykepleien i Bjerke Bydel og har jobbet der i over 6660 dager. Hun brenner for lærlinger og har skrevet om dette med egne ord.

Med egne ord...

Jeg var veileder for lærlinger og elever i 8 år før jeg faglig leder i Bjerke bydel. Pr dags dato har vi 10 lærlinger og 8 instruktører som jeg har det overordnede ansvaret for. Det som er gøy er at vi får fulgt de helt inn i eksamen.

Jeg brenner for at lærlingene skal få den opplæringen de skal ha. Veilederne må vite hva lærlingen skal lære seg og må kjenne læreplanen til fingerspissene.

Vi må også se på hva hver lærling trenger, veiledningen skal være tilpasset hver enkelt. Derfor har vi jevnlig møter og internundervisning med både lærlingene og instruktørene. Dette kan både være i forflytningsteknikk og riktig hygiene bruk. Vi øver også litt på tiltaksplaner. Vi har også 4 minifagprøver føre de skal opp til eksamen.

Jeg er tett på lærlingene, følger de godt opp og de kan ta kontakt med meg når som helst. Jeg ønsker å være med og forme lærlingene til gode helsefagarbeidere.

Jeg sitter også som prøvenemdsensor for lærlinger og praksiskandidater som skal opp til eksamen. Det gjør at vi øver masse på selve eksamen, både muntlig og gjennomføringen i forkant og under minifagprøvene så de er godt forberedt. Instruktørene og jeg er ofte like spent når de er oppe til eksamen.

Jeg startet og jobbe som pleieassistent, fant etterhvert ut at det var dette jeg ville jobbe med. Før jeg ble fagutdannet tok jeg på støttestrømper på beboer, fordi det var rutine. Det jeg da lærte når jeg ble fagutdannet er at beboer trenger støttestrømper for å øke blodsirkulasjonen.

Det jeg også lærte og ønsker og lære bort videre er å se hele mennesket, vi jobber ikke med diagnosene, men med mennesker som har diagnoser.

Helsefagarbeidernes oppgaver består blant annet i å gi praksis hjelp til mennesker i alle aldre som har ulike sykdommer funksjonshemninger eller behov for rehabilitering.

Jeg er veldig glad i jobben min og det gir meg mye å jobbe med eldre mennesker. Jeg gir mye av meg selv, men får også enormt mye tilbake. Vi deler både gleder og sorger, og vi kommer ofte veldig nære hverandre.

Jeg har vært organisert siden 2002. Det er viktig å være en del av fellesskapet. Jeg personlig hadde god bruk for fagforbundet for å få 100% stilling jeg hadde krav på. Trygt å ha de i ryggen.

Forbundet har også masse fine gratis yrkesrettet kurs for medlemmer og de har en flott stipendordning.

Det nye tilbudet som vi også har presentert for lærlingene er Pleiar.no. Der finner vi alt vi måtte trenge. Et kjempefint verktøy i en ofte litt hektisk hverdag.