En stor takk!

Fagforbundet Innlandet ønsker å rette en stor takk til alle som nå bidrar i den nasjonale dugnaden.

03.04.2020
Sist oppdatert: 03.04.2020

Vi er alle inne i en krevende tid, der vår normale hverdag er satt til side og vi må forholde oss til nasjonale råd og retningslinjer. Dersom vi ikke følger disse, vil det for enkelte mennesker få store konsekvenser. Derfor er denne nasjonale dugnaden så viktig!

Norge har i dag ansatte som står på, hver eneste dag for å ivareta viktige samfunnsfunksjoner. Alle yrkesgruppene i primær- og spesialisthelsetjenesten jobber for å ivareta enkeltmennesker og andre typer tjenester. Flere ansatte har fått endret sin arbeidsdag fra å ha en forutsigbar turnus, til nå å kunne få den endret med kun tre dagers varsel. Dette er krevende for den enkelte og deres familier. Men de ansatte er så dedikerte og stolte av arbeidet sitt, at de gjør sitt beste for at dette skal fungere.

Det er ansatte som har måtte endret sine arbeidsplasser midlertidig, som f.eks har gått fra å arbeide i skole, barnehage og over til helse. Det er ganske imponerende hvor endringsvillige ansatte er når det kreves, og vi håper dere vet at alle setter stor pris på den innsatsen dere gjør i de ulike sektorene.

Fagforbundet Innlandet organiserer over 100 ulike yrkesgrupper, og vi vet hvor viktig helheten og samhandling er. Ingen yrkesgrupper er viktigere enn andre.

ALLE ansatte er like viktige!!!

Fagforbundet har også medlemmer som er selvstendig næringsdrivende, dette er blant annet fotterapeuter, frisører, hudpleiere etc. Vi håper nå at regjeringen kommer med gode løsninger for disse, slik at det er mulig for de å kunne drive virksomheten sin videre når vi kommer tilbake til normalsituasjon igjen. Det jobbes sentralt mellom partene for å få til dette.

I tillegg har vi flere medlemmer som er permittert innenfor privat sektor, og det er ikke tvil om at dette er en krevende tid for disse. Dette har store økonomiske konsekvenser for dem.

Det er i disse tider vi skal være glad vi har den Norske modellen, velferdssamfunnet vårt. Det er viktig å bruke trepartssamarbeidet for å få til sentrale og lokale avtaler som ivaretar ansatte, bedrifter og ulike tjenestetilbud.

Fagforbundet Innlandet ønsker også å rette en stor takk til alle tillitsvalgte som daglig er i møter med arbeidsgiver for å ivareta de ansatte. Og som jobber for å finne løsninger i denne krevende tiden. Vi må huske at dette er en unntakssituasjon, der fasitsvarene ikke alltid er til stede. En slik situasjon vi er inni nå er nytt for både tillitsvalgte og arbeidsgivere, og den krever god dialog og samhandling.

I disse dager trengs det:

{insert_ep_object class="" title="" alt="" vspace="" hspace="" width="150" imageId="74560" type="image"}

Helene Harsvik Skeibrok
Regionleder Fagforbundet Innlandet