Til hovedinnhold

Kollektivtransporten drives best i egenregi

Å ha kollektivtransporten ute på anbud gir ikke mer trygghet for jobben enn den perioden anbudet strekker seg utover, etter det er alt uvisst. Med egenregi vil det være trygt å være fast ansatt i Innlandet fylkeskommune.

08.12.2020
Sist oppdatert: 08.12.2020

Fagforbundet Innlandet leser innlegget til Haldor Ødegård (SP) som var i GD 3. desember med litt forundring. Han sier at distriktsarbeidsplasser er viktig for SP, og det er jeg helt enig i. Vi skal ha levende bygder- hvor det er trygge gode arbeidsplasser hvor familier kan etablere seg og bo. Det får vi ved at det finnes trygge jobber med gode arbeidsbetingelser.

Å ha kollektivtransporten ute på anbud gir ikke mer trygghet for jobben enn den perioden anbudet strekker seg utover, etter det er alt uvisst. Med egenregi vil det være trygt å være fast ansatt i Innlandet fylkeskommune. Deltid er en stor utfordring i kollektivtransporten og da spesielt i bygde Norge, da mye er skolekjøring. Skal en få rekrutering inn i dette yrket, og få folk til å etablere seg i bygdene, må det tilstrebes å få til en heltidskultur slik at det blir en lønn å leve av. Det får en ved at ansatte kan få andre arbeidsoppgaver mellom rutene, for det viser seg at det kan gå flere timer mellom hver gang bussen skal ut å kjøre. Jeg har arbeidsplaner hvor en sjåfør begynner å kjøre kl 0630 og er ferdig kl 1700, av det får sjåføren lønn 4 ½ time i lønn – altså det er ikke lønn mellom rutene. Hvem ønsker seg inn i et slikt yrke da og hvilke muligheter har de til å etablere seg?  

Anbudsprosessen er i seg selv dyr. Samfunnsøkonomisk analyse sier at det i gjennomsnitt i Norge koster ca. 10 millioner å utarbeide og følge opp et anbud, det er penger som kunne vært brukt i egenregi og bedre tilbud i stedet. Vi ser også ifølge rapporten at det har blitt flere reisende med kollektivtransport i Innlandet og det er bra, men det kommer som en følge av det er omdisponerte ressurser inn mot områder der hvor det er størst trafikkgrunnlag – det vil si at rutetilbudet blir dårligere i bygdene – det kaller vi dårlig distriktspolitikk. Anbudsutsetting av kollektivtransport gir dårlig utnyttelse av ressursene. Etter en vanlig anbudsperiode vrakes bussene selv om de kun har blitt brukt to-tredeler av levetida. Ved egenregi vil fylkeskommunen eie bussene. Da kan de drive langsiktig og ha en gradvis fornyelse av bussparken ettersom teknologien utvikler seg. Det er mest miljøvennlig, både i forhold til bussenes levetid og kontinuerlige omstillinger for å gjøre bussene mere miljøvennlige.  

Fagforbundet Innlandet håper at Innlandet fylkesting tenker seg godt om når de skal vedta denne saken, hvor egenregi av tjenesten vil gi trygge arbeidsplasser, god distriktspolitikk og en god miljøprofil. 

Fagforbundet Innlandet

Anders K-Dæhlin

Yrkesseksjonsleder samferdsel og teknisk

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?