Fra privat til kommunal barnehage

Tyven barnehage i Hammerfest går over fra privat til kommunal barnehage. Den 1. oktober er alle de ansatte i barnehage kommunalt ansatt.

27.06.2019
Sist oppdatert: 27.06.2019

Fagforbundet Finnmark var på arbeidsplassbesøk i Tyven barnehage i Hammerfest i fagforbundsuka.denn barnehagen er i en noe spesiell situasjon, de blir en kommunal barnehage 1. oktober - 19.  Vi pratet med ansatte og tillitsvalgte. Noen av de ansatte var bekymret for å gå ned i lønn, eller at det gode arbeidsmiljøet skulle bli påvirket på en negativ måte.

Fagforbundet Finnmark hadde med seg lokale tillitsvalgte som kunne fortelle at ingen ville gå ned i lønn, dette var noe kommunestyre hadde fattet et vedtak om. Vider pratet vi om pensjon som er en viktig faktor når man får ny arbeidsgiver. Når man er kommunalt ansatt, så taper dere ikke pensjon var klar tale fra Fagforbundet Finnmark til de ansatte.