Sàmi àlbmotbeaivi /Samefolkets dag

I den samiske første klassen ved Komsa skole, er ungene ivrig og med i markeringen av samefolkets dag.

05.02.2021
Sist oppdatert: 05.02.2021

Fagforbundet Finnmark ved yrkesseksjon Kirke, kultur og oppvekst er på besøk i den samiske første klassen ved Komsa skole i Alta. Skolen markerer samefolkets dag med forskjellige aktiviteter gjenom hele uka. Dem har bl.a. drevet med duodji, uteaktivter ved bål derav lage mat på bål, lasso kasting, oppsetting av lavvo.

Samiske første klassen som vi er på besøk hos i dag, har pyntet seg for anledningen. De lager røkt reinsdyrkjøtt som spises i pitabrød, kjempe nydelig mat Fagforbundet Finnmark fikk også den gleden av å smake. De er litt spent på nasjonalsangen, første klassingene skal fremførere den for den norske førsteklassen. De har øvd hele uka, det har også vært hjemmelekse.

Denne første klassen er samisk og all undervisning foregår på samisk, kun i norsktimene at undervisningen forgår på norsk. Disse fantastiske barna behersker to språk, både samisk og norsk. De vil oppleve at det å vokse opp ta utdanning å beherske to språk er en styrke i Finnmark.

Tekst: Isak Eira Thomassen

Bilde : Jorunn H. Mikkelsen