NAV-tillitsvalgte dypt rystet over systemsvikt

Stine Westrum, leder av Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd, Oslo, synes skandalen og omfanget av den nesten ikke er til å holde ut. – Jeg holder pusten og er dypt rystet over skandalen som nå rulles opp. Folk har opplevd de mest fornedrende saker i møtet med et system som er ment å ivareta dem.

06.11.2019 av Trude Kvaran
Sist oppdatert: 06.11.2019

Brukerne må bli hørt

– Vi roper ut hver dag hvordan et ansiktsløst, rigid system oppfattes. Vi har ikke behov for å ta oppmerksomheten fra brukere av tjenestene nå. Rett og slett fordi de personlige tragediene og det politiske ansvaret må få ta plass. Vi ønsker ikke at skytset skal rettes mot Fagforbundet og de ansatte. Men det kommer. Det må komme! Og da skal vi bidra med løsninger som sørger for at NAV blir det det er ment å være, et system som ivaretar folk, sier Westrum.

Må ta vare på de ansatte

Som fagforeningsleder er hun selvsagt opptatt av å ta vare på de ansatte, som opplever et vanvittig press.

– Vi ivaretar selvsagt våre. Trykket er gedigent, forteller Stine Westrum.

Hun har har ringt litt rundt, og går alltid innom og hilser på når hun er ute på møter. Selv om medlemmene ikke er direkte berørte, så tar denne saken full oppmerksomhet. Selv for en yrkesgruppe som er vant til et visst trykk og til å få kritikk, er dette heftig.

– Men bekymringa blant medlemmene våre, som alltid, ligger først og fremst i hvordan vi møter mennesker. Hvordan vi sakte, men sikkert ivaretar menneskene i systemet vårt. Digitale løsninger og stengte dører hjelper ingenting. Det er menneskemøter, tilgjengelighet og det å bygge relasjoner som hjelper, understreker en sterkt engasjert Westrum.

Les mer her: