Gratulerer med dagen - Hjelpepleiere og Helsefagarbeidere!

Faggruppa for helsefagarbeidere gratulerer alle landets hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og helsefagarbeidere med dagen, som blir behørig markert over hele Europa.

20.11.2015 av Mona Bergersen
Sist oppdatert: 11.08.2021

Kjære kollegaer!

Gratulerer med den Europeiske dagen for helsefagarbeidere 26. november”.

Vi er utrolig stolte av yrket vårt og alle de fantastiske helsefagarbeiderne som gjør en utrolig flott jobb i omsorgen med syke mennesker, både unge og eldre. Vi ønsker å synliggjøre den viktige funksjonen som yrkesgruppa vår har, både i kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.

De over 100.000 helsefagarbeiderne er og vil være grunnstammen i helse- og omsorgssektoren i åra som kommer, og er de som ofte jobber nærmest pasientene og bidrar til pleie og omsorg av høy kvalitet. De innehar meget god kompetanse innen pleie og omsorg gjennom en fireårig fagutdanning. Det er viktig at vi har god tilgang på engasjerte helsefagarbeidere, slik at alle som trenger det, skal få den hjelpen de trenger – når de trenger den.

Faggruppas målsetting er å synliggjøre yrkesgruppa – heve statusen av yrket vårt, utdanning, yrkesidentitet og yrkesstolthet. Den beste reklamen vi kan få, er god omdømmebygging og stolte medarbeidere som snakker med andre om faget og hvor flott det er å være helsefagarbeider og hvilke spennende muligheter som ligger både i grunnutdanningen og videreutdanning på Fagskolen. Med et arbeidsområde i en fremtidig sektor i endring, både i kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.

Faggruppa er spesielt opptatt av rekruttering til det flotte yrket vårt, og ikke minst ønsker vi at unge skal velge utdanning i helsearbeiderfaget gjennom videregående skole.
Vi oppfordrer rådgivertjenesten/klasseansvarlige og veiledere/instruktører å sette seg grundig inn i faget og bidra til god informasjon og god omdømmebygging.
Videreutdanning på Fagskolen innen mange områder bidrar til kompetanseutvikling, faglig spesialisering og karrieremuligheter. Får vi til dette tror vi at det blir lettere å nå målsettingen om å rekruttere mange flere til utdanning som helsefagarbeidere.

Det trengs flere læreplasser både i kommunene og spesialisthelsetjenesten. Skal vi lykkes med rekruttering av unge må lærlingene etter bestått fagprøve gis tilbud om 100 % stilling.

Alle pasienter har rett til helsetjenester av god kvalitet. Dette innebærer et godt behandlingstilbud, høy kvalitet på oppmerksomhet, informasjon og omsorg. Dette er dere helsefagarbeidere spesialister på – ”vær stolt av yrket dere har valgt og den jobben dere gjør”!

OMSORG ER FREMTIDENS MEDISIN
Faggruppa for helsefagarbeidere – Fagforbundet/Seksjon Helse og Sosial