Fagforeninger + jentefotball = sant

Fotballjenter får drahjelp fra Fagforbundet.

Fotballjenter får drahjelp fra Fagforbundet. (Foto: MostPhotos)

Fagforbundet legger til rette for at fagforeninger og forbundsregioner kan samarbeide med fotballklubber i deres nærmiljø. Har din fagforening lyst til å være med og støtte jentefotballen? Se hvorfor Fagforbundet Tromsø har kastet seg inn på banen.

21.01.2021 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 21.01.2021

Fagforbundet og Toppfotball Kvinner samarbeider i kampen for likestilling på fotballbanen, i arbeidslivet og i samfunnet.

Vi leter etter fagforeninger som vil være støttespillere til sine lokale fotballklubber for jenter. Fagforbundet nasjonalt vil bistå underveis i arbeidet med å lage lokale samarbeidsavtaler og vi vil legge til rette for at de som deltar kan utveksle erfaringer. Innholdet i prosjektet vil være ulikt og bestemmes av de som deltar.

Samme som i arbeidslivet

Fagforbundet Tromsø er med i fotballprosjektet og ser på muligheten for å inngå samarbeid med flere fotballklubber i sin kommune. De gleder seg til å sette i gang med arbeidet for fullt.

– Jentene på fotballbanene står i mange av de samme utfordringene som jentene i arbeidslivet, og ved å samarbeide med jentefotballen kan vi synliggjøre hverandres arbeid for likestilling, sier nestleder i Fagforbundet Tromsø, Reinaldo Montalvao.

Fagforundet Tromsø

Utstyr fra Fagforbundet

I tillegg til å stå sammen i kampen for likestilling så kan fagforeningene bidra helt konkret til å bedre mulighetene for jenter til å holde på med fotball. Fagforbundet har produsert ballsett, drikkeflasker og annet utstyr fotballagene trenger, og i tillegg kan man gå inn og kjøpe draktreklame av dem.

– I våre samtaler med flere av klubbene i nærområdet har vi allerede lært mye om hvilke forutsetninger de har for å drive på med fotball. Tilbakemeldingene er at de ofte står alene og er lite synlig, og her kan jo vi bidra med å synliggjøre dem blant egne medlemmer og forhåpentligvis få flere til å gå på kamp, sier Montalvao.

Les mer om Fagforbundets fotballprosjekt