Spekter-forhandlinger

De overordnede forhandlingene med Spekter om A-delen som starta opp 5. april er gjennomført og ble avslutta 20. april. Resultatet legger føringer på påfølgende forhandlinger.

21.04.2016 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 21.04.2016

Spekter er delt i til sammen ti områder og det skal forhandles i hvert enkelt område.

Det største området er område 10, spesialisthelsetjenesten. I første fase forhandles det om generelle bestemmelser (A-delen av oppgjøret), før forhandlingene gradvis blir mer konkrete ut over våren. Forhandlingene med Spekter Helse om sosiale bestemmelser i overenskomstens  A-1-del starter 22. april.

Forhandlinger om A-2-delen starter 12. mai med overlevering av krav.

For øvrig pågår det lokale B-delsforhandlinger i de andre områdene i Spekter hvor Fagforbundet har medlemmer.

Lønnsoppgjøret for de ansatte i teater og orkester ble avslutta den 15. april. Det spesielle med dette oppgjøret var at partene aldri ble enige om en ny pensjonsordning i mellomoppgjøret i 2015. Enigheten nå innbærer at det blir en innskuddspensjon, men at LO Stat fikk Spekter med på på å jobbe for en felles, livsvarig ordning som likestiller kvinner og menn.  Ordningen er midlertidig, med reelle forhandlinger i 2018.

Områdene i Spekter: