Brudd i PBL-forhandlingene

Spørsmålet om pensjon er årsaken til at det ble brudd i forhandlingene med Private Barnehagers Landsforbund (PBL). Oppgjøret går nå til mekling.

09.06.2016 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 10.06.2016

Etter tre dager med forhandlinger var det så stor avstand mellom partene at forhandlingene gikk i brudd. Partene kom tidligere i dag til enighet om tekstuelle endringer i tariffavtalen og det økonomiske i oppgjøret. Det er med andre ord pensjon som er årsaken til bruddet.

Les også: Siste nytt om lønnsforhandlingene i PBL-området

Terje Skyvulstad (Utdanningsforbundet), Mette Henriksen Aas (Fagforbundet) og Trond Ellefsen (Delta) leder forhandlingene fra fagforeningene . (Foto: Utdanningsforbundet)

Pensjon er årsaken til brudd

I protokollen fra 2015 er partene enige om at en eventuell ny pensjonsordning skal være like god for de ansatte. Dette prinsippet har ikke vært gjeldende under årets forhandlinger, noe som er årsaken til at det nå blir brudd.

– I forkant av forhandlingene har et partssammensatt utvalg jobbet med pensjonsspørsmålet med mål om at arbeidet skulle resultere i en ny pensjonsordning. Vi er derfor skuffet over at vi ikke kom i mål med pensjon under årets forhandlinger, sier forhandlingsleder og medlem av politisk ledelse i Fagforbundet, Mette Henriksen Aas.

I 2014 ble partene enige om en midlertidig løsning på 5 prosent inskudd for nye medlemmer. For Fagforbundet har det vært et krav om at dette innskudet økes til 7 prosent for å ivareta unge medlemmers pensjon.

Som en midlertidig ordning har barnehager som er nye medlemmer i PBL etter 1. januar 2014 en innskuddsordning for pensjon. Alle andre medlemmer har en ytelsesbasert pensjonsordning.

Går til mekling

Dato for mekling er ikke avtalt, men den kan forventes å starte etter sommeren.

Alle organisasjonene som deltok under forhandlingene valgte å bryte, det gjelder Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta. PBL sin tariffavtale representerer 1750 private barnehager. Fagforbundet organiserer nærmere 7000 av de ansatte.

Følg med på Fagforbundets tariffsider for oppdatert informasjon.