Brudd i forhandlingene med FUS

Forhandlingene om ny hovedtariffavtale for ansatte i FUS barnehagene brøt sammen natt til torsdag 13. oktober. Oppgjøret går nå til mekling.

12.10.2016 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 13.10.2016

Etter to dager med forhandlinger var det så stor avstand mellom partene at forhandlingene gikk i brudd. Det var spørsmålet om pensjon som gjorde at partene ikke kom til enighet.

Urimelige pensjonskrav

Alle organisasjonene som deltok under forhandlingene valgte å bryte, det gjelder Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta.

– Vi er skuffet over at vi ikke kom i mål med forhandlingene. Fagforbundet gikk inn i forhandlingene med konstruktive forslag om å løse pensjonsspørsmålet. Arbeidsgiver FUS foreslo en pensjonsordning som ville bety at våre medlemmer ville få en dårligere pensjonsordning enn dagens, sier Fagforbundets forhandlingsleder, Herdis Scharer.

Oppgjøret går til mekling

Det var arbeidsgiverne som gikk inn i forhandlingene med ønske om å endre dagens pensjonsordning.

– Når Fagforbundets medlemmer ikke fikk gehør for sine krav om en pensjonsordning som er livsvarig, kjønnsnøytral og har garantier som gjør at pensjonskapitalen ikke kan gå tapt eller reduseres i verdi måtte vi går i brudd, sier Scharer.

Dato for mekling er ikke avtalt.

Følg med på Fagforbundets tariffsider for oppdatert informasjon.