Regjeringer må sette stopp for næringslivsrelaterte menneskerettighetsbrudd

Dr. Chiara Macchi la fram rapporten Investors Obligations in Occupied Territories - a report on Norwegian Governmental Fund - Global. (Foto: Ingunn Eriksen)

FNs arbeidsgruppe for næringsliv og menneskerettigheter krever at regjeringer er sitt ansvar bevisst og umiddelbart setter inn effektive tiltak og mekanismer for å beskytte folk mot næringslivets menneskerettighetsbrudd.

27.11.2019 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 27.11.2019

Arbeidsgruppen og FNs menneskerettighetseksperter oppfordrer også regjeringene til å gå i front og se på sine egne økonomiske roller som eiere, investorer, innkjøpere og handelspartnere.

3000 mennesker  er nå samlet på FNs åttende forum om næringslivet og menneskerettigheter i Genève den 25. til 27. november for å diskutere hvordan det skal bli fortgang i arbeidet med å få næringslivet til å følge FNs retningslinjer for næringslivet og menneskerettigheter (UNGP) og få statene til å sette inn tiltak.

Det norske pensjonsfondet både forbilde og versting

Statens Pensjonsfond Utland (SPU) trekkes fram som et forbildet. Det er helt unikt i verdens sammenheng at fondet har et eget rådgivende etikkråd.  Arbeidet med å revurdere retningslinjene til rådet er påbegynt, og FN-forumet ble oppfordret til å komme med innspill.

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp har dokumentert hvordan SPU og norske virksomheter er investert i selskaper som bidrar til den israelske okkupasjonen i rapportene Farlige forbindelser: norske bånd til den israeslske okkupasjonen I og II. Vår siste rapport, Investor Obligations in Occupied Territories: A Report on the Norwegian Government Pension Fund - Global skrevet av menneskerettighetseksperter ved Excess Business and Human Right Project (EBHR) ble presentert på forumet av Dr. Chiara Macchi.

Rapporten ser på institusjonelle investorers ansvar til å respektere FNs retningslinjer for næringslivet og menneskerettigheter og hvordan SPU opptrer i tråd med disse standardene.

EBHR anbefaler en mer helhetlig tilnærming til aktsomhetsvurderinger for investeringer i okkuperte områder og en raskere eksludering av enkelte selskaper, som for eksempel HeidelbergCement.

Danwatch dokumenterte i 2017 at SPU er et verstingfond. Da var oljefondet investert med 5,2 milliarder euro i selskaper med virksomhet i og rundt ulovlige bosetninger i okkuperte palestinske territorier.

Senior juridisk forsker og advokatfullmektig Maha Abdallah fra Al-Haq presenterte næringslivets brudd på menneskerettighetene på okkupert Vestbredden.  Hun var spesielt opptatt av aktivitetene til HeidelbergCement, Hanson (Israel) Ltd og CEMEX.

Statsrepresentanter fra Israel deltok på presentasjonene og kritiserte rapporten og Al-Haq. Etter deres mening ble FNs veiledende prinsipper for virksomhet og menneskerettigheter (UNGP) brukt til å fremme partiske og kontroversielle politiske formål, og hevdet at israelske selskaper med virksomhet på okkuperte områder følger UNGP.