Fagdager arkiv 18.-19. september - et sammendrag

Stein Guldbrandsen. Leder Seksjon samferdsel og teknisk (SST)

Stein Guldbrandsen. Leder Seksjon samferdsel og teknisk (SST) (Foto: Trond Isaksen/Fagforbundet)

Fagdagene er nå vel gjennomført for det tiende året på rad.

20.09.2017 av Martin Eidissen
Sist oppdatert: 12.10.2020

Mandag 18. og tirsdag 19. september ble den årlige konferansen "Fagdager arkiv" avholdt for tiende gang. Det var stor etterspørsel for å delta, og totalt 93 deltakere var på plass i Landsstyresalen under fagdagene.

Hovedtemaene for dette årets konferanse var digitalisering, automatisering, robotisering og personvern. Blant annet diskuterte professor Dag Wiese Schartum fra Universitetet i Oslo spørsmålet om hva det er mulig å automatisere. Kommunikasjonsdirektør Trude Isaksen og kommunikasjonsrådgiver Inger Margrethe Hvenekilde Seim fra Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune holdt dessuten et tidsaktuelt innlegg om klart språk, som handlet om hvordan offentlig forvaltning og andre virksomheter kommunikasjonsmessig må tilpasse seg sine brukere ved å forenkle det ofte tekniske språket de benytter.

Vi i Fagforbundet er veldig fornøyde med det gode oppmøtet, og opplevde stor interesse fra deltakerne knyttet til temaene som ble tatt opp. Vi har derfor lagt ved presentasjonene nederst i denne artikkelen (under "Dokumenter") for alle som måtte være interesserte.

Gå til Fagforbundets side for arkivarer og arkivansatte