Fagforbundets innspill til Statsbudsjettet 2021

Leder i yrkesseksjonen kirke, kultur og oppvekst, May-Britt Sundal.

Leder i yrkesseksjonen kirke, kultur og oppvekst, May-Britt Sundal. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Statsbudsjettet for 2021 er nå til behandling i komiteene på Stortinget. Her kan du lese Fagforbundets innspill til familie- og kulturkomiteen og utdannings- og forskningskomiteen.

22.10.2020 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 11.11.2020

Dette er Fagforbundets viktigste krav til regjeringens statsbudsjett innen kirke, kultur og oppvekst.

• Ti millioner til kompetanseheving for ansatte i SFO
  • 250 millioner øremerket 310 nye stilinger i kommunalt barnevern
  • 200 millioner til vedlikehold av verneverdig kirkebygg

Kompetanseheving for ansatte i SFO

Fagforbundet mener tiden er inn for at SFO-ansatte får en reell mulighet for fagskoleutdanning, på lik linje med andre fagarbeidere.

I dag satses det mye på videreutdanning av lærere og ledere. Det er bra, men nå er det på tide å løfte fagarbeiderne.

– Vi savner i statsbudsjettet en satsning på kompetanseheving for de ansatte i SFO. Ansatte forventer handling, de forventer å kunne ta en fagskoleutdanning som er fullfinansiert, forteller May-Britt Sundal i Fagforbundet.

Krever flere ansatte i kommunalt barnevern

De ansatte i barnevernet gjør en fantastisk innsats og brenner for jobbene sine. Men de jobber i et system som har store utfordringer. Og når systemet svikter og bemanningen er for lav skjer det feil. Dette får store konsekvenser både for barna og for ansatte som også føler på ansvaret.

For at de ansatte skal lykkes, er det er forutsetning at det er nok folk på jobb. Derfor krever Fagforbundet 310 nye stillinger i det kommunale barnevernet i 2021.

Alvorlig vedlikeholdsetterslep

Flere kartlegginger viser at svært mange kirkebygg har et alvorlig vedlikeholdsetterslep. I dag er det bevilga 70 millioner for neste år til dette arbeidet, men det er for lite. Fagforbundet krever at denne summen økes til 200 millioner slik at vi får tatt vare på de verneverdige kirkebygga vi har her i landet.

Leder i Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, May-Britt Sundal deltok på høring i utdannings og forskningskomiteen.

Leder i yrkesseksjon helse og sosial, Iren Luther deltok på høring i familie- og kulturkomiteen.

Høringsnotat til Utdannings- og forskningskomiteen

Høringsnotat til Familie og kulturkomiteen