Flyforsinkelse ga symaskiner til Fagforbundets SOS-barneby

Barnebymødrene i Huambo, Angola syr munnbind og flotte klær.

Barnebymødrene i Huambo, Angola syr munnbind og flotte klær. (Foto: Turid Weisser, SOS Barnebyer)

Da Fagforbundets delegasjon besøkte vår SOS-barneby i Huambo, Angola i 2018, ble flyet hjem kraftig forsinket. Det førte til at alle reisende fikk erstatning fra flyselskapet. Disse pengene gikk til å kjøpe inn tolv symaskiner.

03.12.2020 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 03.12.2020

De er i full bruk, og har vært ekstra viktige det siste året. SOS-mødrene syr munnbind, men også flotte klær, både tradisjonelle og moderne.

Turid Weisser, SOS Barnebyer

SOS-mor Cristina viser stolt fram en kjole hun har sydd. Hun syr både til barna og til seg selv. Alle SOS-mødrene har tatt sykurs og deler kunnskapene videre. Og ettersom barnebyen nå i høst endelig har blitt tilknyttet strømnettet er det lettere å bruke symaskinene.

Situasjonen er prekær - gi en julegave!

Situasjonen i Angola er prekær, og grunnet korona har ikke Fagforbundet klart å samle inn like mye penger som vi pleier. Derfor vil vi oppfordre til å donere en julegave til barnebyen, bli bidragsyter eller gi bort et fast bidrag på vegne av barn eller barnebarn. For 100 kroner eller mer bidrar du til en god framtid for mer enn 2000 barn og unge i Angola. Nettadressen er sos-barnebyer.no/fagforbundet. Du finner solidaritesgavekort i nettbutikken.

Det er medlemmer, tillitsvalgte og ansatte i Fagforbundet som finansierer barnebyen. Vi har  5111 bidragsytere.