Fagforbundet Ung med student-podcast

– Vi måtte finne på noe for studentmedlemmene våre, forteller Victoria De Oliveira, nestleder av Fagforbundet Ung. Resultatet ble en podcastserie på fem episoder.

09.03.2021 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 17.03.2021

Oliveira, som også er studentansvarlig i Fagforbundet Ung, er programleder for den nye podkasten fra Fagforbundet Ung, sammen med informasjonsrådgiver Martine Grymyr. Serien blir på fem episoder og har fått navnet Student-tipset.

Tema for episodene er fagforeninger, økonomi, framtidas arbeidsliv, arbeidsrett og psykisk helse. I hver episode møter vi en ny gjest, som har spesiell kunnskap om hvert tema.

– Det er mange studenter som sliter nå, så vi ønsket å tilby noe for studentmedlemmene våre, forteller Oliveira, og fortsetter:

– Vi vil være på en plattform hvor vi vet studentene er og gi dem det oppslagsverket de trenger. Målet er at de skal kunne høre på en episode og lære noe nyttig om saker som er viktig for studenter.

Nyttig for både studenter og andre

Tall fra Ipsos viser at hele to av tre mellom 18 og 29 år hører på podkast månedlig eller oftere. I Norge er det i dag rundt 300 000 studenter i høyere utdanning. Det gir et godt lyttergrunnlag for Fagforbundet Ungs student-podkast.

– De fleste unge hører på podkast, og i tillegg har Fagforbundet rundt 7000 studentmedlemmer. Vi håper at denne serien kan være interessant for både studenter og andre, men også at den kan være med å vise dem hva en fagforening er og hvorfor det er viktig å organisere seg, sier Oliveira.

Planer om lærling-podkast

Dette er første gangen Fagforbundet Ung lager podkast, men det blir neppe den siste. Planene for neste serie er allerede klare.

–  I neste omgang skal vi lage en tilsvarende serie, men for lærlinger. Denne gangen var jeg programleder, fordi jeg har vært student selv, og når vi skal snakke om lærlinger kan det passe at Mats (Monsen, leder av Fagforbundet Ung, journ. anm.) er programleder, siden han har vært lærling, forklarer Oliveira.

Student-tipset lanseres rundt april/mai.

Spoon

Andre podcaster for tillitsvalgte:

• Fagprat - primært for deg som jobber innen helse og sosial
  • Arbeiderpodcasten - av og med tillitsvalgte i Fagforbundet
  • Rørsla - historier fra grasrota i arbeidslivet