NKHF i Fagforbundet provoserte på læreseminaret for hudpleie i Arendal

Stand i Arendal under Hovefestivalen

Stand i Arendal under Hovefestivalen (Foto: Merete Sørensen)

Årlig arrangeres det seminar for alle som underviser på hudpleielinja ved videregående skoler i Norge. Sam videregående Skole i Arendal inviterte til årets seminar som ble en svært vellykket opplevelse for deltakerne fra flere fylker.

03.04.2017 av NKHF i Fagforbundet
Sist oppdatert: 04.04.2017

Felles for alle er engasjementet for faget hudpleie i skolen, og hudpleieyrket i samfunnet. På programmet var det lagt opp til ulike tema, og det mest aktuelle var forslaget fra Utdanningsdirektoratet om nytt utdanningsløp for hudpleielinja.

Det er viktig for NKHF i Fagforbundet at alle innspill fremkommer og vi er i gang med å oppsummere tilbakemeldingene hittil om saken. Da Lobna El-Masrouri presenterte NKHF i Fagforbundet under seminaret, var det veldig givende å se hvordan lærere er stolte over å være hudpleiere. De fremhevet mange argumenter for hvorfor hudpleie bør anses som et fag innen helseperspektivet.

«Men vi som jobber i hudpleiebransjen tilbyr vel ikke helsehjelp?,» spurte Lobna forsamlingen. Denne påstanden bidro til en stor diskusjon om hudpleieyrkets innhold, rolle og oppgave i arbeidslivet. Der noen er opptatt av velværebehandlingene som Spa på hotell, er andre opptatt av hårfjerning med elektrolysebehandling i samarbeid med dermatologer. Ja, noen ble rett og slett provosert av at ikke alle forstår forskjellen mellom hudpleie og andre fag innen kosmetikkbransjen, som for eksempel make-up og frisør. Forslaget som er fremmet ønsker at elevene i hudpleie og frisør skal ha felles fag på skolen, og dette mener lærere er uheldig for yrket som kan bli svært aktuelt for de som ønsker å jobbe med pleie i kommunen. Flere hjelpepleiere er også hudpleiere.

«Mange av behandlingene innen hudpleie er dessuten veldig forebyggende for god helse,» sa en av deltakerne fra salen da autorisasjon som helsepersonell ble fremmet som en viktig sak for hudpleiebransjen.

NKHF i Fagforbundet vil fremme saken, så vil du være med å støtte arbeidet for at hudpleie er et helsefag - må du bli medlem i Fagforbundet.

Meld deg inn i Fagforbundet