Fagforbundet.no

Hvorfor bli medlem?
våre fordeler

Stipend til videreutdanning

Fagforbundet har gode stipendordninger for sine medlemmer. Som medlem kan du få stipend til både grunn-, etter- og videreutdanning og kortere yrkesfaglige kurs.

Du kan søkes om støtte til:

• Utdanninger ved universiteter og høgskoler
• Utdanninger i videregående skole og grunnskole (ny sjanse)
• Etter- og videreutdanninger på ulike utdanningsnivåer
• Praksiskandidatopplæring
• Yrkesfaglige kurs
• Lese- og skrivekurs med data for yrkesaktive medlemmer.

Det kan søkes om stipend for:
Alle typer grunn-, etter- og videreutdanninger på hel eller deltid som er formelt kompetansegivende (for eksempel gir studiepoeng) eller har en varighet på 80 timer eller mer.

Det utbetales halvparten av egne dokumenterte utgifter. Det utbetales inntil kr. 12 000,- pr. kalenderår.

Eller: Kortvarige yrkesfaglige kurs med en varighet på mindre enn 80 timer. Det utbetales halvparten av egne dokumenterte utgifter. Det utbetales inntil kr.3.000,- pr. kalenderår.

Eget stipend for medlemmer med lese- og skrivevansker
Medlemmer med lese- og skrivevansker kan søke Fagforbundet om å få dekket utgifter til lese- og skrivekurs med inntil 10 000 kroner per kalenderår. Beløpet omfatter utgifter til datatekniske hjelpemidler. For å søke dette stipendetmå du være yrkesaktiv og ha en spesifikk lese- og skrivevanskelighet, for eksempel dysleksi.

Medlemmer som ikke har spesifikke lese- og skrivevansker, men som ønsker å øke sin kompetanse innen databehandling, lesehastighet og skriving, kan søke om økonomisk støtte gjennom Fagforbundets ordinære stipendording.

Generelle regler i forbindelse med søknaden:
1. Søknad må fremmes før utdanningen er avsluttet. For utdanninger som avsluttes med eksamen eller
fagprøve anses denne som avslutning av studiet.

2. Medlemsnummer finnes på baksiden av Fagbladet, eventuelt de syv tallene etter «80» på Lofavør-kortet.

3. Det er viktig at søkerne oppgir utdanningens/kursets navn/tittel, utdanningsstedets/kursarrangørens
navn, utdanningens/kursets studiepoeng eller varighet, samt sender med kopi av tilbud om studieplass.

4. Det kan søkes støtte til:
• Kursutgifter, semesteravgift
• Lærebøker, materiell og kopiavgifter
• Eksamensutgifter
• Merutgifter til opphold utenfor hjemmet (kun overnatting)
• Kjøp av datatekniske hjelpemidler: 25% dekkes, inntil kr. 2.500,-. Engangsstøtte.
• Dokumentert påkrevd arbeidstøy, utstyr. 25% dekkes, inntil kr. 2.500,-.

Følgende dekkes ikke:
• Tapt arbeidsfortjeneste
• Reiseutgifter
• Diett/mat

Det er krav om orginaldokumentasjon på alle utgifter i tillegg til dokumentasjon på hva arbeidsgiver eller
NAV dekker. Dersom disse ikke dekker noe, skal dette også bekreftes.

Dersom dokumentasjon mangler vil vi etterlyse dette, noe som medfører forsinket behandlingstid. Med
dokumentasjon regnes giro med kvitteringstrykk/oblat, utskrift fra bankkonto, detaljbilde fra nettbanken, samt kvitteringer fra bokhandel el.

5. Søknadene behandles fortløpende. Alminnelig saksbehandlingstid er tre uker.

6. Det behandles ikke søknader hvor egne utgifter er mindre enn kr. 1.500,-.

7. Det kan kun søkes om utdanningsstipend til en utdanning en gang pr. kalenderår.

8. Klagefrist: Fire uker etter at Fagforbundet har behandlet søknaden.

9. Søknad med dokumentasjon sendes til:

Fagforbundet
Postboks 7003 St. Olavsplass

Søknadsskjema.pdf (last ned)

henvend deg til Fagforbundet

Merk: Behandlingstiden for stipend er i en periode litt lenger grunnet stor pågang.

Norges beste innboforsikring

Når du melder deg inn i Fagforbundet får du blant annet med Norges beste innboforsikring i medlemskapet ditt. LOfavør Kollektiv hjemforsikring er den eneste innboforsikring i Norge uten øvre forsikringssum.

Forsikringen leveres av SpareBank 1 Forsikring og gir deg blant annet følgende fordeler:
  • Alt innbo og løsøre i hjemmet ditt er forsikret. Ingen øvre forsikringssum
  • Typiske uhell dekkes
  • Enkeltgjenstander er forsikret for inntil 300 000,-
  • Lav egenandel; 3000 kroner

Dersom to eller flere i husstanden din har LOfavør Kollektiv hjemforsikring, betaler du ingen egenandel ved skade på innbo. Prisen i 2014 er kun 69 kroner per måned.

I tillegg til Kollektiv hjem tilbyr LOfavør flere gode og rimelige forsikringer til medlemspris. Se oversikt over forsikringstilbud.

Lønnsomme fordeler

LOfavør er navnet på fordelsprogrammet for de som er organisert i et LO-forbund. Med 900 000 medlemmer har vi forhandlet gunstige og trygge avtaler. Noen av fordelene får du automatisk når du melder deg inn. Andre fordeler er tilbud som du kan benytte hvis du vil. Du kan få tilbud på bank og forsikringstjenester, rabatter på blant annet hotell og leiebil. Du kan lese mer om fordelene du får som medlem her

Sterkere med enn uten

Sammen står vi sterkere enn hver for oss! Jo flere vi er, desto større mulighet har vi til å få gjennomslag for rettferdig lønn, trygg jobb og et godt arbeidsmiljø. Den dagen du bestemmer deg for å fagorganisere deg, tar du en riktig og viktig beslutning.

Fagforbundet er Norges største forbund, på vei mot 340 000 medlemmer. Vi er store nok til å være med å påvirke samfunnsutviklingen, og sterke nok til å ivareta medlemmene på en god og forsvarlig måte.

Organisasjonsretten, forhandlingsretten og streikeretten er noen av de mest grunnleggende rettighetene vi har. Skal disse rettighetene være noe verdt, må arbeidstakerne stå sammen og vise samhold.

[-]

Vi hjelper deg på jobben

Fagforbundet har rundt 17 000 dyktige og godt skolerte tillitsvalgte i hele landet. Når du trenger det, kan du få hjelp av dine tillitsvalgte. De fleste konflikter mellom arbeidsgiver og arbeidstaker løses av lokale tillitsvalgte.

Som medlem i Fagforbundet får du juridisk hjelp til konflikthåndtering og saker på jobben. Det kan være spørsmål om for eksempel:

• oppsigelsesvern
  • lovlighet av midlertidige ansettelser
  • fortrinnsrett til ny tilsetting
  • arbeidstid
  • overtidsgodtgjørelse
  • lønn
  • yrkesskade

De fleste konflikter mellom arbeidsgiver og arbeidstaker løses av lokale tillitsvalgte. I tillegg til dette, har Fagforbundet et helt apparat av kvalifiserte fagfolk som tar saken din om den ikke blir løst lokalt. Da vil de tillitsvalgte sende saken videre og be om bistand fra Fagforbundets regionale kompetansesentre og forbundsadvokatene i Fagforbundet sentralt.

Som medlem i Fagforbundet er du sikret de beste betingelsene og den beste juridiske hjelpen i ditt arbeidsforhold!

Når du har meldt deg inn, kan du logge inn i medlemsportalen for å se hvem som er dine nærmeste tillitsvalgte.

Fagbladet til alle medlemmer

Som medlem i Fagforbundet får du tilsendt Fagbladet i posten 10 ganger i året. Fagbladet kommer i fire ulike utgaver etter hvilken seksjon du er medlem av; Seksjon helse og sosial, Seksjon kirke, kultur og oppvekst, Seksjon samferdsel og teknisk eller Seksjon kontor og administrasjon. Dessuten utgir Fagbladet fire temahefter i året.

Både i det trykte bladet og på fagbladet.no kan du lese nyheter, debatt, kommentarer, reportasjer om samfunnspolitikk og yrkesfaglige artikler. Alt er spesielt tilpasset deg som medlem i Fagforbundet.

Yrkesfaglig tilbud

Fagforbundet er delt opp i seksjoner for å ivareta interessene til hvert enkelt yrke – alle yrker plasseres i en seksjon med beslektede yrker. Gjennom seksjonene får du som medlem yrkesfaglige tilbud som kurs, konferanser, informasjonsmateriell og faggrupper tilpasset din yrkesgruppe. På denne måten kan Fagforbundet jobbe målrettet for nettopp ditt yrke, samtidig som man drar nytte av størrelsen og gjennomslagskraften til forbundet.

Seksjonenes hovedarbeidsområder er å:

• Tilby yrkesfaglige kurs
  • Identifisere yrkesfaglige utfordringer i arbeidsfeltet
  • Ta opp utdanningsspørsmål som gjelder det enkelte yrke så som grunn-, etter- og videreutdanning, fagkurs - kompetansestige
  • Ha kunnskap om juridiske tema om utdanningene, yrkesutøvelsen og arbeidsområdet
  • Være pådriver for å øke verdien av yrket
  • Identifisere konsekvenser av brutalisering av arbeidsmiljøet
  • Ta initiativ til en yrkesetisk refleksjon og dialog
  • Gi ut yrkesfaglig informasjon
  • Etablere faglige nettverk for eksempel gjennom faggrupper

Juridisk bistand

Som medlem i Fagforbundet får du juridisk hjelp til konflikthåndtering og saker som er knyttet til arbeidsforholdet ditt.

Dette kan være saker og spørsmål om for eksempel:

• oppsigelsesvern
  • lovlighet av midlertidige ansettelser
  • fortrinnsrett til ny tilsetting
  • arbeidstid
  • overtidsgodtgjørelse
  • lønn
  • yrkesskade

De fleste konflikter mellom arbeidsgiver og arbeidstaker løses av lokale tillitsvalgte. I tillegg til dette, har Fagforbundet et helt apparat av kvalifiserte fagfolk som tar saken din om den ikke blir løst lokalt. De tillitsvalgte kan da videresende saken og be om bistand fra Fagforbundets regionale kompetansesentre og forbundsadvokatene i Fagforbundet sentralt.

Som medlem i Fagforbundet er du sikret de beste betingelsene og den beste juridiske hjelpen i ditt arbeidsforhold.

Fagforbundet
hjelper deg

Spørsmål og svar

Fagforbundet mener

Derfor er jeg medlem

Verv en venn

Verv en venn enkelt og raskt her - eller se vervepremiene våre først.

Verv en venn