Bussavtalen til mekling

Trygghet for alle: ­Kollisjonssikkerheten for sjåførene må bli bedre, krever tillitsvalgte i bransjen. (Foto: Margareth Wilthil)

Det er stor streikefare når bussbransjeavtalen går til Riksmekleren 3. mai. Partene står langt fra hverandre.

02.05.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 03.05.2016

Partene møtes hos Riksmekleren tirsdag 3. mai klokka 10, med frist til 4. mai ved midnatt. Fører ikke meklingen fram, er det stor fare for at det kan bli streik. I første omgang tas over 1500 ansatte ut i streik, ved disse arbeidsplassene:

• Tide Buss AS avd Turbil Bergen

• Tide Buss AS avd Turbil Haugesund

• Boreal Travel AS avd Hafrsfjord

• Boreal Travel AS avd Kristiansand

• Nettbuss AS avdeling Gardemoen

• Unibuss Ekspress AS

• Trønderbilene AS avdeling Trondheim

• Tide Buss AS avdeling Midtnorge

• Nettbuss AS avd Sorgenfri

• Nettbuss Travel AS avd Trondheim

• Drangedal Bilruter

• Norgesbuss AS (Østlandet)

Partene står langt fra hverandre

17. april ble det brudd i lønnsforhandlinger i Bussbransjeavtalen og Funksjonæroverenskomsten (Nettbuss). Det var ikke bare på det rent økonomiske at forhandlingene ikke førte fram.

- Arbeidsgiversida (NHO Transport og Spekter, red.anm.) har heller ikke kommet oss i møte på viktige tekniske bestemmelser knyttet til blant annet pause ved personlige behov og tid til uttak og innsett av buss, sier Fagforbundets forhandlingsleder Stein Guldbrandsen.

Etter forhandlingene kan det konstateres at partene står langt fra hverandre.

Stein Gulbrandsen, AU-medlem i Fagforbundet.

Stein Gulbrandsen, AU-medlem i Fagforbundet. (Foto: Kjetil Vevle)

Vil ha industrilønn

Guldbrandsen er skuffet, men ikke overrasket, over arbeidsgivers manglende vilje til å innfri tidligere enighet om å få opp lønna i området - til en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

- Vi forbereder oss på tøffe meklinger. Vi har gitt arbeidsgiver klare signaler om at vi i fellesskap må ta utfordringene i bransjen seriøst, noe vi forventer skal gjenspeile seg i arbeidsgivers tilbud, sier Guldbrandsen.

Forhandlingene med arbeidsgiversiden, NHO Transport og Spekter (Nettbuss), ble gjort i samarbeid med Norsk Transportarbeiderforbund, Norsk Jernbaneforbund (NJF), og Yrkestrafikkforbundet (YTF).

Hold deg oppdatert om lønnsoppgjøret

Se også sak hos FriFagbevegelse: Busstreik vil ramme flyplassene fra torsdag