Dyrepleiere i streik fra torsdag

Fagforbundet og NHO Mat og Drikke kom ikke til enighet under meklingen om tariffavtalen for dyrepleiere og klinikkassistenter. Det økonomiske tilbudet sikrer ikke medlemmene en anstendig lønn. Det er årsaken til at medlemmene tas ut i streik.

09.11.2016 av Kjetil Vevle
Sist oppdatert: 09.11.2016

Fra arbeidstidens begynnelse torsdag 10. november 2016 streiker 48 av Fagforbundets medlemmer. Ti forskjellige bedrifter i fylkene Akershus, Oslo, Buskerud, Hordaland, Nordland og Troms vil rammes av streiken.

For dårlig økonomisk tilbud fra arbeidsgiver

Klokken XX XX natt til torsdag var ble det brudd og Fagforbundet tar ut medlemmer i streik.

– Dyrepleiere og klinikkassistenter er blant de aller lavest lønte i samfunnet, og vi kan ikke godta en ytterligere forverring av lønnsnivået. Vi forventet at NHO ville komme oss i møte med en profil som ville gjøre at lønnsnivået nærmer seg et anstendig nivå, innenfor rammene av frontfaget. De gjorde de ikke, noe som er årsaken til at vi nå er i streik, sier Fagforbundets forhandlingsleder, Roger H. Heimli.

Fagforbundet krevde et generelt tillegg på kroner 3,00. Arbeidsgiver kom oss ikke i møte verken på dette kravet, eller kravene våre om heving av minstelønnssatser.

Andre viktige krav

Andre viktige krav for Fagforbundet var bestemmelser om lokal avtale for avlønning av praksisstudenter, avspaseringsbestemmelse og en felles intensjon mellom partene om en gradvis heving av lønnsnivået for bransjen.

Disse blir rammet av streiken

Akershus:

• Anicura Dyreklinikk Østerås AS
  • Evidensia Smådyr AS, avd. Lørenskog

Oslo:

• Anicura Dyreklinikk Ekeberg AS

Buskerud:

• Anicura Drammen Dyreklinikk AS
  • Evidensia Smådyr AS, avd. Åssiden

Hordaland:

• Anicura Dyreklinikken Sotra AS
  • Anicura Dyresykehuset Bergen Nord AS
  • Anicura Dyresykehuset Bergen Sør AS

Nordland:

• Evidensia Smådyr AS, avd. Bodø

Troms:

• Anicura Dyresykehuset Tromsø AS

Les mer på Fagforbundets tariffsider for oppdatert informasjon.