Nyheter

Jon Våge innledet om kollegastøtte i helsevesenet, på Storefjellkonferansen 2024

Kollegastøtte: – Det er grenser for hvor mye man skal tåle

– Vi er hele mennesker, vi er ikke bare en yrkestittel. Vi tar med oss det vi opplever på jobb hjem, og det vi opplever privat tar vi med oss på jobb, forteller Jon Våge.

Fronten av ein ambulanse i snølandskap

Framtidas akuttmedisinske tenester

Fagforbundet meiner ei satsing på kompetanse, betre samhandling og meir tillit er sentrale element i framtidas akuttmedisinske tenester.

Mette Nord, leder i Fagforbundet

– Avhengig av hele laget av helsearbeidere

Fagforbundet er fornøyd med at regjeringa vil at flere yrkesgrupper skal dele på oppgavene i helsevesenet og også satser på fagarbeiderne. Mette Nord mener Nasjonal helse- og samhandlingsplan er et godt virkemiddel for å løse utfordringene i helsevesenet.

Mette Nord, leder i Fagforbundet, mener sykehustalen inneholder mange viktige grep

Fagforbundet fornøyd med viktige kompetansegrep i sykehusene

Helseministeren varslet i sin sykehustale viktige tiltak for å sikre fellesskapets sykehus. – Det er gode nyheter for de ansatte på sykehuset at det ikke lenger forventes at de skal løpe fortere og jobbe mer, men heller jobbe smartere, sier leder i Fagforbundet Mette Nord.

Iren Luther, leder i yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet

“Med barnet hele veien” - Barnevernsinstitusjonsutvalget legger frem sin rapport

Torsdag 26. Oktober mottok Barne- og familieminister Kjersti Toppe, og helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol rapporten fra barnevernsinstitusjonsutvalget. Utvalget foreslår 50 grep for et styrket institusjonstilbud som setter barnets behov i sentrum for tjenestene.

Styret i yrkesseksjon helse og sosial

– Vi er eit fantastisk lag

Det var mange delegatar på talarstolen i laupet av landskonferansen, som løfta mange viktige yrkespolitiske problemstillingar. – Vi er eit fantastisk lag som eg gler meg til å leie i tre nye år, seier ein stolt Iren Luther.

Illustrasjonsbilde

Høring om statsbudsjettet i helse- og omsorgskomitéen

Fagforbundet var i høringsmøte om regjeringens forslag til budsjett i Stortingets helse- og omsorgskomité 17. oktober.

Iren Luther, AU-medlem og leder for yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet.

Fagforbundet møter helseministeren for å gi innspill til opptrappingsplan om rus og psykisk helse

Onsdag 1. juni var leder av yrkesseksjon helse og sosial Iren Luther og nestleder Kurt Rønning i møte med helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol for å gi innspill om rus og psykisk helse.

Hendene fulle: Som relativ ny tillitsvalgt har Ann-Karin Bratli fra Stendi i Oslo og Viken hatt mange saker og problemstillinger å forholde seg til. Hun hadde stor nytte av hjelp fra Kompetansesenteret.

Stendi - Landsdekkende prosjekt for å styrke klubbene

– Dere kan bare si at Elsa har sagt det! Foredragsholder fra Kompetansesenter Vestland, Elsa Benjaminsen, er trygg på sin tolkning av de viktigste kriteriene i en nedbemanningsprosess. Hun holdt flere innledninger for tillitsvalgte i Stendi AS og Stendi Heimta, som samlet seg fysisk for første gang siden pandemien brøt ut.

Illustrasjonsbilde: Helsefagarbeider ved Drammen sykehus.

Seksuell trakassering i helse- og omsorgssektoren

Likestillings- og diskrimineringsombudet har i samarbeid med partene i arbeidslivet kartlagt risikoen for seksuell trakassering i helse- og omsorgssektoren. Dette er gjort på bakgrunn av settestrek-veilederen som skal hjelpe folk i arbeidslivet å forebygge og håndtere seksuell trakassering gjennom seks nødvendige tiltak. Risikokartleggingen er gjort for hjemmetjenesten, ambulansetjenesten, psykiatri, sykehus og legekontor.

Podkast: Rus og avhengighet på hjemmekontoret

Hjemmekontor kan gjøre situasjonen enda verre for en som har utfordringer med rus eller annen avhengighet. Hva kan du som leder eller kollega gjøre hvis du tror at en på jobben har et problem? Hør på podkasten Fagprat!

Webinar: Barn og unges digitale oppvekst

Fagforbundets Yrkesseksjon helse og sosial og Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst har gleden av å ønske deg velkommen til webinar om barn og unges digitale oppvekst.

Fagforbundet krever likebehandling av pasienter i helsevesenet

Fagforbundet har sammen med andre arbeidstakerorganisasjoner og brukerorganisasjoner gått sammen om å kreve likebehandling for pasienter innen somatikken og psykisk helse.

Helsefremmende tips i podkasten Fagprat

Har du mistet gode treningsvaner og spist mye usunn mat det siste året? Naprapat Monica Aschim gir noen gode tips til hvordan du kan gjenvinne kontrollen, og gi deg selv positive "dytt" til å ta riktige og helsefremmende valg i hverdagen.

Fagforbundet mener at forslaget til rusreform mangler en troverdig plan for å styrke behandlingstilbudet og det forebyggende arbeidet.

Norge trenger en bedre rusreform

Fagforbundets landsstyre mener det er på høy tid at det gjennomføres en rusreform i Norge. En slik reform må først og fremst sikre at mennesker med alvorlige rusproblemer møtes med helsehjelp, ikke straff.

Randi Lakseide

Erfaringskonsulenter i podkasten Fagprat

Erfaringskonsulenter er en spennende, ganske ny yrkesgruppe som kan bidra mye til å gi folk en annen og bedre erfaring med tjenestene.

Psykisk helse. Illustrasjonsbilde.

Varsler om vond utvikling for unges psykiske helse

Nærmere tre ganger flere sliter med angst og depresjon etter at pandemien slo inn i mars, viser fersk undersøkelse som Universitetet i Oslo (UiO) har gjort. Kirkens SOS melder om det samme. De blir nedringt på telefon fra unge og voksne som har det vondt.

Illustrasjon.

Del et bilde av din nye arbeidshverdag!

Dette er en utfordring til deg som er medlem eller tillitsvalgt i Fagforbundet. Vis oss hvordan du har det på jobb akkurat nå!

På bildet; Line Tollefsen, Berit J. Kristensen og Britt Jensen

Nytt faglig tilbud fra Yrkesseksjon helse og sosial: podkasten Fagprat

Sjekk ut det splitter nye faglige tilbudet fra Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet, podkasten Fagprat.

Fagforbundet møtte Stortingets helse og sosialkomité til høring om Statsbudsjettet.

15. oktober var det Fagforbundets tur til å møte Stortingets helse og sosialkomité vedrørende Statsbudsjettet 2020. Fra Fagforbundet møtte leder for Yrkesseksjon helse og sosial Iren Luther og rådgiver Ingvar Skjerve.