Storrengjøring i Posten og Bring – fra løsarbeid til faste stillinger for varebilsjåførene

Fagforbundet Post og finans har vunnet en stor seier når Posten går fra løsarbeid til faste stillinger for varebilsjåførene. (Foto: Jan Lillehamre)

– Posten går foran i bransjen når de nå ansetter 200 varebilsjåfører til å utføre varebiltjenestene sine, sier leder av Fagforbundet Post og finans, Gerd Øiahals.

12.10.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 24.04.2023

Fagforbundet Post og finans har i mange år jobbet for at Posten og Bring skal ha faste ansatte, også i denne delen av virksomheten. Nå endrer Posten endelig sin driftsmodell.

Fast ansettelse er trygghet for sjåfører og selskapet

– Med faste ansatte får vi et fagmiljø blant sjåførene som vil gi mer kvalitet i Postens og Brings tjenester. Det gir oss en større mulighet til å følge opp at sjåførene har trygge lønns- og arbeidsvilkår, sier Øiahals som vil jobbe for at de 200 nyansatte organiserer seg.

I varebilbransjen har det vært utstrakt bruk av enkeltpersonsforetak. Sjåførene har ikke hatt tryggheten som ligger i et ansettelsesforhold med blant annet regulert arbeidstid, pensjonsrettigheter, opptjente feriepenger og retten til sykepenger.

Gerd Øiahals  leder av Fagforbundet Post og finans
Gerd Øiahals leder av Fagforbundet Post og finans (Foto: Birgit Dannenberg)

Ber regjeringa regulere varebilbransjen

Faste ansettelser i Posten og Bring vil ikke løse alle problemer i bransjen og regjeringa må komme med reguleringer. Fagforbundet Post og finans har gitt innspill til regjeringa om å få registrerings- og godkjenningsordninger, kjøre- og hviletid og arbeidstidsbestemmelser uavhengig av bilens tyngde.

– Vi krever fortgang i regjeringas arbeid slik at det blir like konkurransevilkår i bransjen. Det hjelper ikke å ha faste ansatte og tariffavtale dersom man taper alle anbud mot useriøse som kan by under, sier Øiahals.

Fagforbundet oppfordrer forbrukerne til å gjøre bevisste valg av leverandør.

– Det er ingenting som heter gratis frakt og retur, det er alltid noen som må ta kostnadene. Til nå er det sjåførene som har tatt regninga i form av dårligere lønns- og arbeidsforhold, sier Øiahals og oppfordrer forbrukere til å handle hos selskap som bidrar til ordna forhold i bransjen.

– Vi er glade for at de som kjører for Posten og Bring får ryddige lønns og arbeidsforhold, sier hun.

Les også:

Budene får kortere dager (Klassekampen)

Bring snur etter avsløringer om arbeidsforhold - ansetter 200 sjåfører fast (Posthornet)