Ledelseskonferansen 2018 - Vilje til ansvarlig ledelse

Ledelseskonferansen "Vilje til ansvarlig ledelse: Hvorfor er ansvarlig ledelse viktig, hva er det og hvorfor er det så vanskelig?" går av stabelen den 28. november På konferansen møter du generalsekretær i Røde Kors, Robert Mood og daglig leder i Seema og forfatter Loveleen Brenna. I tillegg skal vi høre fra tidligere varsler Peer Jacob Svenkerud. Se vedlegg for oppdatert program

21.11.2018 av Sandra Marie Herlung
Sist oppdatert: 29.11.2018

Praktisk informasjon:
Dato: 28. november
Tidspunkt: kl. 09.15-16
Sted: Keyser gate 15, Oslo - i 8 etg.
Pris: Gratis for Fagforbundets medlemmer og studenter/lærlinger. kr 500 for ikke-medlemmer. Konferansen inkluderer lunsj. Eventuell overnatting og reiseutgifter dekkes ikke av Fagforbundet sentralt.
* ved "no-show" vil deltakere, uavhengig av medlemsskap, bli fakturert kr. 500.

Påmelding:  https://fagforbundet.provisoevent.no/fagforbundet/events/viljetilansvarligledelse2018/register.

Litt om foreleserne på konferansen den 28. november:

Robert Mood; Tidligere generalløytnant som nå er president i Norges Røde Kors og leder 50.000 frivilliges humanitære arbeid. Dette er mannen som har snakket om totalforsvarets kollaps og beskrevet den norske hærens kapasitet som ikke brukelig til mer enn å forsvare en bydel i Oslo. Han har ytret seg om flyktningkrisen ved å si at det ikke står på Europas og Norge evne til å hjelpe, men vilje. Og i fjor kastet han en brannfakkel inn i politiets bevæpningsdebatt. I mai 2016 fikk Mood Fritt Ords pris for sitt ytringsmot, noe som har falt enkelte tungt for brystet. I 2017 ga han ut boken «Ansvar. Ledelse er ingen popularitetskonkurranse» hvor han deler av sine erfaringer fra tjeneste i Nord-Norge og krevende utenlandsoppdrag for Norge, NATO og FN. Felles for alle stillingene er grunnleggende ledelsesprinsipper som er like relevante når man leder åtte soldater, som når man leder flere tusen. Like relevante på laveste som på høyeste nivå, både i og utenfor offentlig sektor.

Loveleen Brenna: Norsk forretningsutvikler og forfatter. Hun kom til Norge i 1973 sammen med sine foreldre fra India. Brenna er daglig leder for Seema AS, et selskap engasjert i lederopplæring og organisasjonsutvikling. I tillegg til lederutvikling har Seema også et talent- og selvledelsesprogram for kvinner med flerkulturell bakgrunn med høyere utdanning. Lovelenn har i mange år jobbet med mangfoldsledelse  og i 2018 kom hun med boken «Mangfoldsledelse. En håndbok om mangfold og likestilling som et bærekraftig konkurransefortrinn» som omhandler hvordan du kan bruke mangfold til verdiskaping.

Hun er også leder for standardkomiteen som har skrevet standard for ledelsessystem for mangfold og er leder for utvalg #UngIDag, nedsatt av Barne- og likestillingsdepartementet, som skal se på likestillingsutfordringer barn og unge møter i hverdagen.

Peer JacobSvenkerud: Dekanen på Høgskolen i Innlandet skal snakke om varsling og om det å være en varsler. Peer Jacob var tidligere informasjonsdirektør i Norsk Tipping og var den som varslet om ukultur i selskapet i 2007. Saken endte med å felle direktøren og resultatet ble en opprydning av frynsegoder.