Illustrasjonsbilde.

Vil du være med og påvirke endringer i arbeidslivet?

Er du opptatt av endringene som for eksempel digitalisering fører til i din arbeidshverdag? Har du også lyst til å styrke faglig kompetanse og bidra til fremgang innenfor ditt fagfelt? Da kan du si ja til å være med i Fagforbundets faggruppe «Det nye arbeidslivet.» Der kan du dele kunnskap og erfaring, og bidra til utvikling på et viktig område for Fagforbundet.

Gunn Karin Gjul åpnet eForvaltningskonferansen med et innlegg om digitalt utenforskap. Departementets mål er at alle skal få hjelp, uavhengig av digitale ferdigheter, sa Gjul.

Digitalt utenforskap: – Det skal bli lettere å få hjelp

Ikke alle klarer å henge med i den digitale utviklinga. – Vi må sikre at alle får et godt offentlig tjenestetilbud, sa statssekretær Gunn Karin Gjul under eForvaltningskonferansen.

De vanlige reglene for arbeidstid gjelder også for hjemmekontor.

Fra 1. juli er det nye regler for hjemmekontor

1. juli trer nye regler for hjemmekontor i kraft. Fagforbundet har lenge jobbet for tydeligere regelverk på hjemmekontor og er fornøyd med at arbeidsgivers ansvar innskjerpes. Det er spesielt viktig at reglene for arbeidstid og kravet om skriftlig avtale for ansatte kommer på plass.

kampanje 2022

Siste mulighet til å nominere fremtidens ledere i kommune- og helse-Norge!

Siste mulighet til å bli med på å kåre fremtidens ledere i Kommune- og Helse-Norge 2022! På fredag går fristen ut! Hjelp oss med kåringen!

Meeting online, job or education. Remote working from home. Workplace in home office with PC, devices and gadgets. Concept of distance learning, isolation, female business, shopping online, conference.

Hjemmekontor - mens vi venter på ny forskrift

Regjeringen arbeider med en ny forskrift om arbeid fra hjemmekontor. I påvente av den, har Arbeids- og sosialdepartementet gitt ut et notat som klargjør noen av de rettslige rammene rundt hjemmekontor begrunnet i smittevernhensyn.

Jan Davidsen og ordfører i Trondheim, Rita Ottervik, mener de har vist at rødgrønn politikk duger. Men begge vil ha mer drahjelp fra regjeringa for å skape aktivitet og arbeidsplasser i kommune-Norge.

Stor interesse for etter- og videreutdanning

Stadig flere ser verdien i å ta faglig påfyll. Studiet ledelse og digitalisering på oppdrag fra Fagforbundet fikk 627 søkere til 100 studieplasser.

Fagforbundet jubler for skolesekretærene i Sandefjord

Skolesekretærene seiret i Sandefjord og får fortsette å gjøre den viktige jobben sin der de hører hjemme, på skolene. - Vi er kjempeglad for budsjettforliket som sikrer at skolesekretærene forblir fysisk på skolene i noen år til, sier Carol Nyland Rasmussen, leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet Vestfold og Telemark .

Krever tydelige regler for hjemmekontor

Reglene vi har for hjemmekontor er fra 2002, og ikke tilpasset en pandemi-situasjon. Hundretusenvis må jobbe hjemmefra og det hersker full forvirring om regelverket. Her er de fire punktene Fagforbundet og andre LO-forbund har krevd tydelige regler for.

Ny video! Øvelser for aktive pauser på hjemmekontoret

Fagforbundet har mange medlemmer på hjemmekontor i disse tider. Vi har derfor laget noen videoer med tips og triks for å bevare helsa der hjemme.

Trond Finstad_leder i Yrkesseksjon Kontor og Administrasjon i Fagforbundet, har sammen med  Tannlegeforeningen og Legeforeningen skrevet et brev til Helse- og omsorgsdepartementet hvor de gir uttrykk for en felles forståelse av hvordan Akson- prosjektet må endres for å kunne lykkes.

Fagforbundet mener Akson kan reddes

Fagforbundet, Tannlegeforeningen og Legeforeningen mener Akson kan reddes – hvis helsearbeidere og IT-arkitekter samarbeider tett basert på moderne teknologiforståelse. De tre forbundene har sendt en felles uttalelse til Helse- og omsorgsdepartementet.

Trond Finstad er AU-medlem og leder i Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet. Her sammen med nestleder i NTL Skatt, Renate Swensen.

400 medlemmer kan gå til NTL

Fra 1. november iverksettes vedtaket om overføring av skatteoppkreving til Skatteetaten. Fagforbundet har 400 medlemmer som får ny arbeidsgiver, totalt er over 1100 medarbeidere berørt. Nå inviteres de, som statsansatte, inn i Norsk Tjenestemannslag.

presse_Geir_Mosti_2

Fagprat; et helt nytt medlemstilbud!

Fagprat er en ny Podcast som tar for seg ulike temaer knyttet til Fagforbundets fag- og yrkesområder. Hør på episoden om vårt etterspurte ledertreningsprogram eller hva med en episode om ungdomshjernen?

Trond Finstad

Fagforbundet protesterer mot snikprivatisering av lønn og HR-tjenester i kommune

Leder av yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet, Trond Finstad reagerer sterkt på at Bø kommune i Vesterålen ønsker å privatisere lønn og HR-tjenester. I tillegg er Fagforbundet svært kritisk til prosessen rundt avtalen med det private selskapet Zalaris og mener kommunen er i ferd må å bryte loven.

Stortinget vedtok å legge ned de kommunale kemnerkontorene

Stortinget vedtok 13. desember å legge ned de 227 kommunale kemnerkontorene, og overføre skatteoppkrevingen til Skatteetaten fra 1. juni 2020. – Regjeringa fortsetter den systematiske nedbygginga av viktige institusjoner i distriktene, sier Fagforbundets Trond Finstad.

Fikk du ikke med deg Svart økonomikonferansen 4. februar 2020? Se konferansen på YouTube!

Konferansen var fulltegnet og vi hadde mange på venteliste. Dersom du ikke fikk plass, men kunne tenkte deg å se konferansen, så kan du se hele konferansen på Youtube.

Utvidet frist for påmelding til Ledelse og forvaltning i kirken

Vil du lære mer om ledelse og forvaltning i kirken? Høgskolen i Innlandet tilbyr nå deltidsstudium over ett år der du får økt kompetanse på fagområdet, i tillegg til økt nettverk og kjennskap til operative verktøy til bruk i arbeidshverdagen. Studiet har et omfang på 15 studiepoeng og er skreddersydd for deg som har oppgaver innen ledelse og forvaltning i kirken. Det tilbys i samarbeid med Fagforbundet og er organisert som et samlingsbasert deltidsstudium som kan kombineres med å være i jobb. Søknadsfrist er 15. januar.

Forslag til lov om offentlige organers ansvar for bruk av tolk

Fagforbundets høringssvar til ny lov om offentlige organers ansvar for bruk av tolk.

Bli med på Standard Morgen den 09. april: Verdiskaping med mangfoldsledelse

Mangfold er en styrke for samfunnet og den enkelte virksomhet, men for å hente ut fordelene kreves gode systemer og en hensiktsmessig ledelse. Den første standarden i verdenssammenheng, ble gitt ut som Norsk Standard i 2018 og nå har det også kommet en veiledning til standarden. I den forbindelse inviterer Standard Norge til frokostmøte den 09. april.

Hvorfor velge kontor og administrasjon, sa du?

Hvis du liker å få ting til å skje og koble mennesker sammen, eller du vil være ansiktet utad mot kunder og dem som benytter tjenestene - da bør du velge kontor og administrasjon!

thmrod.gif

Vellykket intimseminar om vold og trusler i Tromsø

Den 13. september tok Fagforbundet sentralt med seg organisasjonspsykolog og tidligere politimann Ole Andre Bråten til nordens Paris; Tromsø, for å snakke om vold og trusler på arbeidsplassen.