Regjeringa åpner for bedre dekning for yrkesskader, blant annet for brannfolk.

Regjeringen lover forbedringer i yrkesskadereglene for brannfolk

I 2021 vedtok Stortinget en endring i politiloven som sikret politiet en bedre yrkesskadedekning under trening og øvelser. Fagforbundet mener behovet for bedre dekning under risikofylt trening og øvelser gjelder mange flere yrker. Nå bekrefter regjeringen at de jobber med å innføre tilsvarende regelendringer for ansatte i kriminalomsorgen og i brann og redning.

Henry Sørensen med diplom og blomster.

Fikk endelig hedret Henry Sørensen

Mandag denne uken fikk Fagforbundet endelig hedret tidligere brannmann Henry Sørensen med Fagforbundets yrkesskadepris.

I front for et viktig gjennomslag for brannmenn og yrkesskadeerstatning: brannmann Tore Vassbotn.

Blærekreft er godkjent som yrkesskade for brannfolk: – Et gjennombrudd

Fagforbundet og brannmann Tore Vassbotn har vunnet fram i Trygderetten. Det kan bety mye for andre brannfolk med kreft.

Fagforbundet anker kreftsak til Høyesterett

Da Henry Sørensen fikk avslag på søknaden om å få godkjent kreftsykdom som yrkesskade, fikk det dramatiske følger for flere enn han. Trygderetten snudde i spørsmålet om det er sannsynlig at brannyrket gir risiko for prostatakreft. Fagforbundet har derfor saksøkt Staten.

kampanje 2022

Siste mulighet til å nominere fremtidens ledere i kommune- og helse-Norge!

Siste mulighet til å bli med på å kåre fremtidens ledere i Kommune- og Helse-Norge 2022! På fredag går fristen ut! Hjelp oss med kåringen!

Svart økonomikonferansen 2022: De neste tusen dagene - storrengjøringa i arbeidslivet

Her kan du se svart økonomikonferansen 2022 digtialt!

18. mars 2022 inviterer Fagforbundet og NTL til den årlige Svart økonomikonferansen. Se den her digitalt.

Argumentasjon for egenregi

Yrkesseksjon samferdsel og teknisk har laget en samling av faglig argumentasjon for å drive tjenester med egne ansatte.

Ansatte i farlige og fysisk krevende yrker er i ferd med å miste retten til å gå av tidlig

Pensjonssviket: Bli med på opprop for å bevare særaldersgrensa

Mandag 7. juni vedtok regjeringa og Frp i Stortinget endringer som vil bety at retten til å gå av tidlig for de med farlige eller fysisk krevende yrker, forsvinner. Bli med og si at det ikke er greit!

Henry Sørensen jobbet 15 år som brannmann i Bergen. Nå kjemper for å få kreft godkjent som yrkesskade etter at han selv fikk sykdommen.

Fagforbundet saksøker staten for å sikre at brannmenn kan få godkjent kreft som yrkessykdom

Brannmenn har lenge kjempet for å få yrkesskadeerstatning som følge av at de er mer utsatt for visse typer kreft enn andre. Flere har fått godkjent yrkesskadeerstatning på bakgrunn av dette, men nå har NAV snudd. Nå saksøker Fagforbundet staten for å få vedtaket omgjort.

God idé:  Fagforbundets Hanne Slettvold fikk ideen om å la politikerne gjennomføre røykdykkerstesten.

Fagforbundets Hanne Slettvold brenner for særaldersgrensa

– Når jeg tenker på at politikerne vil fjerne særaldersgrensa for brannfolk blir jeg rett og slett forbanna. Derfor bestemte vi oss for å invitere dem til å teste minimumskravene for røykdykkere, sier Hanne Slettvold.

Veiledning til standarden for mangfoldsledelse er nå tilgjengelig

Mangfold er en styrke for samfunnet og den enkelte virksomhet, men for å hente ut fordelene kreves gode systemer. Norsk Standard for mangfoldsledelse (NS 11201) er et nyttig verktøy for alle virksomheter. Nå har vi gitt ut en veiledning til standarden.