Sammen for heltid

Fagforbundet, KS, Delta, Fellesorganisasjonen og Norsk Sykepleierforbund har forsterket heltidserklæringen som for første gang ble underskrevet i 2013, og som har blitt fornyet to ganger i etterkant. Under Arendalsuka ble den nye erklæringen signert, og partene står side om side i kampen for flere hele faste stillinger og utvikle en heltidskultur i Kommune-Norge.

Deltidskrisa – en av våre viktigste valgkampsaker

Denne uka lanserte Fagforbundet en bred kampanje mot deltidskrisa. Jobben for hele faste stillinger er jobb nummer én, og derfor en av hovedsakene våre i valgkampen.

ABC Deltid – Fagforbundet Ung lanserer en guide fra A til Å

Nyvalgt leder av Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira, ønsker seg en heltidsreform og fikk med seg Jonas Gahr Støre til Utøya for å lansere kampanjen ABC Deltid. – Å jobbe for heltid er en hovedsak for Arbeiderpartiet, lover Støre.

Kvinnedagen 8. mars: Fagforbundet kjemper for likeverd, likelønn og like muligheter!

Markeringa av den internasjonale kvinnedagen vil i år gå på digitale arenaer. – Pandemien har aktualisert hvorfor vi markerer den internasjonale kvinnedagen, ikke bare i her i landet, men over hele verden, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Fagforbundet løftet frem deltidskrisa for koronakommisjonen

Mandag morgen møtte leder av Fagforbundet, Mette Nord, den regjeringsutnevnte koronakommisjonen. Der ble deltidskrisa innenfor pleie og omsorg tema.

Tar færre vakter og går ned i lønn fordi hun frykter å spre korona

Martine takker nei til vakter på forskjellige sykehjem, fordi hun ikke vil risikere økt smitte.

Fra deltid til heltid i helse – handling nå!

Fagforbundet, Norsk Sykepleierforbund og Delta ber om at det nå settes fortgang i arbeidet for mer heltid i helse- og omsorgstjenesten. –  Pandemien har synliggjort hvorfor heltid også er nødvendig for pasientsikkerheten, sier de tre forbundslederne.

45 ansatte fikk faste og hele stillinger

Fagforbundet har ønsket flere heltidsstillinger i mange år. Tillitsvalgt i Fagforbundet, Marit Fredriksen, er en av dem som nå endelig har fått full stilling i Bodø kommune, for første gang i sitt lange yrkesliv. Hun feiret med flagg og bobler. Det la ordføreren merke til.

Fagforbundet Trondheim setter heltid på dagsorden

– Deltidsfloka er ikke løst, og det går for langsomt framover. Det sa kommunaldirektør for organisasjon i Trondheim kommune, Elin Rognes Solbu til Adressa 12. august. Innrømmelsen kom etter at Fagforbundet Trondheim avslørte hvor dårlig kommunen egentlig er på heltid.

Mette Nords tre tips til hele og faste stillinger

Da Fagforbundslederen møtte 149 Ap-ordførere ansikt til ansikt, benyttet hun anledningen til å komme med tre tips som vil gi kommuneansatte hele, faste stillinger.

Fagforbundet lanserer Deltidslista - sjekk din kommune!

Nå har Fagforbundet laget et verktøy for å sjekke antall heltid/deltidsutlyste helsefagarbeiderstillinger i hele landet. På fagforbundet.no/deltidslista kan du gå inn og se hvor mange heltids- og deltidsstillinger som blir utlyst for helsefagarbeidere i din kommune. Tallene er ment å brukes i kampen for en heltidskultur i helse- og omsorgssektoren.

Podcast: Mette Nord om deltid og velferdsprofitt

Mange velgere er opptatt av helse- og omsorg før kommunevalget. Agenda Magasin har invitert Mette Nord til å snakke om deltidskrisa, og spør «hvorfor bør vi si nei til profitt i velferden?»

Deltidskrisa: Se Mette Nord i Politisk kvarter på NRK TV

– Vi kaller det en deltidskrise fordi 70 prosent av de som jobber med pleie og omsorg i kommunene jobber deltid, og 70 prosent av stillingene som lyses ut er deltid. Det er krise, sa Mette Nord.

Lovendring: Deltidsansatte kan kreve fortrinnsrett til deler av en ny stilling

En endring i arbeidsmiljøloven gjør at deltidsansatte kan kreve fortrinnsrett til deler av en ny stilling. Endringen i arbeidsmiljølovens § 14-3 og statsansattelovens § 13 gjelder fra 1. januar 2019.

Aleris setter arbeidsmiljøloven på spill

En av årets viktigste saker for Fagforbundet starter i Oslo Tingrett 14. januar. 24 av våre medlemmer har gått til massesøksmål mot den private omsorgstilbyderen Aleris Ungplan BOI for retten til å være arbeidstakere, med den beskyttelsen som følger med.

Ja til hele stillinger

Fagforbundets landsstyre støtter forslaget fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV om å endre arbeidsmiljøloven for å sikre flere hele stillinger.

Kortere arbeidsdag gir livskvalitet foran forbruksvekst (harvest.no)

Kortere arbeidstid vil inkludere flere i arbeidslivet lengre, øke trivselen på jobb og gi bedre livskvalitet for alle, også for de med de tyngste jobbene, skriver Mette Nord i Harvest Magazine.

Aleris-sjef Erik Sandøy bør gå, skriver Elin Ørjasæter

Dersom Aleris skal fortsette å tilby heldøgnsomsorg til psykisk syke og utviklingshemmede i kommunene, må de rydde opp. Sjefen Erik Sandøy er ikke rette mann til ryddejobben, skriver Ørjasæter i et debattinnlegg i Aftenposten.

Aksepterer vi svart arbeid, aksepterer vi større forskjeller mellom folk

Derfor er kampen mot svart arbeid en viktig politisk sak for byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen.

Seier for fagbevegelsen: Nå må bemannings­byråene begrenses

Flertallet på Stortinget krever nå lovendringer som skal begrense bruken av bemanningsbyråer. Før valget kalte arbeidsminister Anniken Hauglie nulltimerskontrakter for «slavekontrakter», etter valget la hun seg på en helt annen og mer moderat linje.