Nyheter

Sier fra: Fra v. Torunn Helland Larsen (sykepleier, Nordskogen), Elisabeth S. Kjebekk (plasstillitsvalgt, NSF, Nyskogen bo- og omsorgssenter) og Hege Danielsen, (Verneombud, Fagforbundet, Nyskogen). Foto: Silje Bratland Roksvåg, Agderposten.

Helsearbeidere gjør opprør mot langvakter og mer helgejobbing

Helsearbeidere i Arendal gjør opprør mot måten kommunen går fram på for å øke antall heltidsstillinger. Flere hundre ansatte har skrevet under på et leserinnlegg i lokalavisa Agderposten, hvor de sier at nok er nok.

Notis: Arven etter Erna

Dommen

Fikk oppsigelse kjent ugyldig

Et medlem i Fagforbundet ble sagt opp fra sin stilling som sjåfør ved Sykehuset Vestfold HF (SiV). Oppsigelsen kom som følge av at han fikk førerkortet inndratt på grunn av varig nedsatt syn forårsaket av diabetes.

Skyfri himmel over Høyres hus

«Det er ikke noe grunnlag for å frykte verken løsarbeidersamfunn eller brutalisering av arbeidslivet», hevdet Høyres Heidi Nordby Lunde nylig.

Valgkampmaskinen er i gang

Nå er det vår tur. Med nytt slagord, nye filmer, nytt valgkampmateriell, nyfolierte bobiler og superringere på laget ruller Fagforbundet i gang valgkampen etter sommeren.

Fire i farta

Hva er prioriteringene i budskap og aktivitet i din region fram mot valget 2021?

Notis: Frokostmøte

Superringerne i Nordland

– Hei, det e han Stig ifra Fagforbundet, har du to minutta? Omtrent sånn har dagene gått siden begynnelsen av mai for Stig Edvardsen i Fagforbundet Nordland.

Polske Andrzej Dudzik, tillitsvalgt for Solidarnosc,  opplever mange av de samme utfordringene med konkurranseutsatte tjenester som vi gjør i Norge.

Internasjonal spalte s.8: Polske tillitsvalgte vil ta tjenester tilbake

Dårlig behandling av ansatte, umoderne og lite miljøvennlig utstyr og lav kvalitet på tjenestene. Konkurranseutsetting av kommunale tjenester har negative konsekvenser uansett om det skjer i Polen eller Norge.

Slik blir den digitale valgkampen (til midten)

Selv om pandemien virker å være på hell blir den digitale valgkampen viktigere enn noensinne. Fagforbundets mål med den digitale valgkampen er å få våre faglige kandidater inn på Stortinget og sikre et regjeringsskifte.

Streikevakter: De streikende i Fjaler i Vestland har Norges størst fagforbund i ryggen. Det gir kraft og styrke i kampen for gode og trygge pensjonsvilkår.

Ny side

Med unntak av streiken ved Røde Kors Rehabiliteringssenter i Fjaler har Fagforbundet så langt unngått streik i lønnsoppgjøret i år. Unio har kommet i streik i KS, Oslo kommune og i Sykehussektoren.

Føre var: Til høsten kan medlemmene få juridisk hjelp også i privatlivet.

Advokatforsikring ble redninga

Til høsten tilbyr Fagforbundet medlemmene rimelig advokatforsikring. - Det er så mye man ikke tenker på, som kan skje. Når noen dør, havner mange i en vanskelig situasjon, og da er hjelpen gull verdt, sier hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, Hjørdis Vigen Haugen.

Større innflytelse: Rådgiver Thomas Tallaksen håper medlemsundersøkelsen kan bidra til å gi medlemmene mer innflytelse over forbundets politikk.

Åtte av ti medlemmer vil ha ny regjering

Hvis Fagforbundets medlemmer får det som de vil blir det regjeringsskifte til høsten. 10,3 prosent av norske velgere er medlem av forbundet. Det er mange nok til å avgjøre valget. Åtte av ti ønsker en rødgrønn regjering viser Fagforbundets store medlemsundersøkelse.

Fagforbundsuka - la flere bli en del av fellesskapet!

I mai 2020 laga vi en tekst til Oss tillitsvalgte med overskrifta «Medlemmene ekstra viktige i en unntakstilstand».

Enighet i forhandlingene med Samfunnsbedriftene - Energiavtale 1

Fagforbundet og Samfunnsbedriftene kom til enighet om årets mellomoppgjør rundt Energiavtale 1.