Forberedes til voksenlivet

Ungdommene i Fagforbundets barneby forberedes til voksenlivet.

Ungdommene i Fagforbundets barneby forberedes til voksenlivet. (Foto: SOS-barnebyer)

I Fagforbundets SOS-barneby i Huambo i Angola er familielivene i endring. Da dørene åpnet i 2010, tok barnebyens SOS-mødre og ansatte imot babyer og barn som trengte god omsorg i en trygg familie. Nå har barna vokst seg til ungdommer, og familiedynamikken endrer seg i takt med utviklingen. Rundt halvparten av barna i barnebyen er tenåringer, og det gir både nye gleder og nye utfordringer. Hvordan kan ungdommene best forberedes på voksenlivet?

27.06.2017 av SOS-barnebyer
Sist oppdatert: 27.06.2017

Fagforbundets møte med ungdommen

Ved sist besøk i Huambo i fjor høst, inviterte delegasjonen fra Fagforbundet ungdommene i barnebyen til en uformell prat om hva de tenker om fremtiden. Etter en litt beskjeden start, utviklet samlingen seg til en hyggelig og interessant delingsseanse, der flere av ungdommene fortalte om sine ambisjoner.

Mr. Filomeno er ansvarlig for sosialarbeidet i Fagforbundets SOS-barneby. Han fremhevet hvor viktig det er å få ungdommene med på samtaler om både utfordringer og løsninger. De organiserer fellesmøter i hjemmene og aktivitetshuset om familierelasjoner, vennskap, seksualitet og andre temaer, og inviterer også noen ganger eksterne, som lærere fra skolen. Målet er å bygge trygge og sterke forhold mellom mødre og barn og øke ungdommenes ansvarsfølelse, samt etablere en trygg arena for å dele det man har på hjertet.

– Gjennom samtaler i fellesskap ønsker vi også å gjøre ungdommen bevisst på betydningen av solidaritet og ydmykhet, samt hvordan man behandler andre rundt seg. Utdanning er viktig, men det er også gode relasjoner med andre mennesker i samfunnet, forklarer Filomeno.

På nasjonalt nivå har SOS-barnebyer i Angola hatt fokus på å engasjere ungdom gjennom blant annet karriereveiledning og en årlig ungdomsleir. Flere ungdommer deltar i tillegg aktivt i studentgrupper på skolen der de blir kjent med sin egen påvirkningskraft.

Forbereder seg på voksenlivet

Flere av ungdommene i Fagforbundets SOS-barneby tar gradvis mer ansvar for seg selv og fremtidsplaner. Noen tar videregående utdanning, mens andre har fullført yrkesopplæring innenfor fag som elektronikk, mekanikk og matlaging.

I tillegg til å rette seg mot å bli mer økonomisk uavhengige, får ungdommene også viktig livslæring. Som eksempel blir de kanskje kjørt til sin første dag på skolen eller i yrkesopplæring, men etter det tar de bussen. De får lommepengene hver måned som de selv må ha kontroll på. Dette er med på å gjøre ungdommene mer selvstendige.

Ungdommene forteller

Flere av ungdommene i barnebyen og på skolen fortalte om sine liv og ambisjoner da representanter fra Fagforbundet sist besøkte Huambo. Tre av disse ungdommene var Lucinda*, Winny* og Ramiro*.

Lucinda* er glad i å lese. Hennes favorittbok er en diktsamling skrevet av Angolas frigjøringsleder og første president, Agostinho Neto. Interessen for bøker har ført til en praksisplass i et bibliotek i Huambo. Hun drar dit om morgenen, og er tilbake for å gå på skolen på ettermiddagen. Når det er skoleferie kan hun jobbe lengre dager. På biblioteket hjelper Lucinda besøkende med å finne bøker og å bruke datasystemet. Hun håper en dag å bli ansatt som del av teamet i biblioteket og fortsette å lære mer om yrket som bibliotekar.

Winny* skal bli sykepleier. Hun er en sprudlende og pratsom jente. Hun studerer på privatskole i sentrum, og er fornøyd med opplevelsen så langt. Først og fremst fordi hun studerer kurset hun selv har valgt, nemlig sykepleie. Motivasjonen for å bli sykepleier kom da hun leste en bok fra barnebyens bibliotek om helseutfordringene til mange barn som er rammet av fattigdom i Afrika. Historiene om dårlig ernæring og sykdom rørte henne, og hun vil bli sykepleier for å hjelpe barn som trenger det. Gjennom kurset på skolen lærer hun ikke bare om helse, førstehjelp og det å ta vare på andre, hun lærer også om hvordan man håndterer livet utenfor barnebyen.

Ramiro* er en av Cambiotes beste elever. Han er 18 år gammel, og går i 9. klasse på Cambiote-skolen tilknyttet Fagforbundets SOS-barneby. Han har vokst opp i fattige kår, men familien hans har fått støtte av lokalsamfunnsprogrammet til barnebyen. Selv er han ydmyk når det gjelder egne prestasjoner, men barnebyleder Pinto poengterer at han er av skolens beste elever. Han er blant annet veldig god til å sy, men gjør det også bra i andre fag. Ramiro husker ikke selv når han først begynte på skolen, og det ble litt fra og til de første årene. Siden han begynte på Cambiote i 2011 har han derimot vært en dedikert elev, og har aldri gått glipp av en time eller strøket i et fag. Han trives godt på skolen og liker å sy, og hans drøm er å bli skredder.

Ressurssterk ungdom

Som Filomeno forklarte, er barn og ungdoms deltakelse i diskusjoner og avgjørelser som angår dem kjempeviktig. De har en betydningsfull stemme, også når det gjelder hva de ønsker SOS-barnebyer skal være for barn i fremtiden.

Et av hovedmålene til SOS-barnebyer fremover, både i Angola og i andre land verden rundt, er å bedre mulighetene for ungdom. Dette innebærer å styrke barn og ungdoms utvikling gjennom god omsorg og relevant utdanning, i tillegg til å tilby karriereveiledning som forbereder ungdommer på å være selvstendige og styrker deres arbeidsevne. Ressurssterk ungdom får ikke bare bedre muligheter til å selv lykkes i livet, de bidrar også til å skape bærekraftige samfunn.

*Navn er endret av hensyn til personvern.