Hannah Gitmark, nestleder i Tankesmien Agenda

– Medbestemmelse gir tillit

Fagforeninger er samfunnets gull - ikke fandens verk, skriver nestleder Hannah Gitmark i Agenda i denne spalten hos Altinget. Her går hun gjennom forskning som viser alle de positive effektene medbestemmelse og tillit gir, som for eksempel innovasjon og nyskaping. Foto: Kaja Bruskeland & Elen Sonja Klouman

NAV i Trondheim starter forsøk om et forenklet NAV for ungdommer.

Tillitsreform i praksis – NAV vil teste "ungdomslønn"

NAV var først ute med oppstarten av tillitsreformen, og har sammen med Trondheim kommune og Statsforvalteren blitt forsøkskommune med én ytelse til ungdom under 30 år på tvers av siloene. Målet er en forenkling og avbyråkratisering. I løpet av våren skal de finne ut hva som er praktisk gjennomførbart. Les mer i Fagbladet.

NAV illustrasjonsfoto

Viktige funn i rapport om tillitsreformarbeidet i NAV

I 2022 fikk NAV i oppdrag å starte arbeidet med tillitsreform i egen organisasjon. Nå foreligger delrapport 1. Rapporten innebærer en omfattende kartlegging og trekker frem store utfordringer knyttet til medvirkning og samhandling. Fagforbundet er opptatt av at dette må fungere bedre for å kunne jobbe mer tillitsbasert i organisasjonen.

JAKTER IVER: Hilde Larsen (t.v.) har vært ressursperson i Vestland en god stund. Marianne Bratsveen er helt fersk i Innlandet. – Jeg håper flere kommuner får øynene opp for hvor godt verktøy trepartssamarbeid kan være, sier Bratsveen.

Vil du bidra til å gjøre arbeidsplassen bedre?

Fagforbundets ressurs­personer innen trepartssamarbeid står klare til å hjelpe deg.

Fagforbundets leder Mette Nord

Tillitsreformen er også en demokratireform

Regjeringens tillitsreform for offentlig sektor er forankret i en norsk suksesshistorie. Flere generasjoner har nå jevnlig fått høre at vi i Norge lever i et tillitsbasert samfunn.

Tillit avler tillit – og bedre velferd

Det er på tide at ivrige, nyutdanna ansatte får lov til å tenke sjøl og bruke fagkunnskapen sin fullt ut, skriver Bente Helle Quanfouh, hovedtillitsvalgt og leder for Fagforbundet Halden og Aremark.

Karianne Sten Solheim, leder av Fagforbundet Innlandet.

Debatt: På veien mot tillitsreform må trepartssamarbeidet styrkes

Nestleder Odd Haldgeir Larsen i Fagforbundet mener kommuneforsøk er en god mulighet til å utvikle offentlig sektor innenfor tillitsreformen.

Oppfordrer tillitsvalgte til å involvere seg i nytt kommuneforsøk

Et nytt forsøksprosjekt kan gi din kommune friere tøyler. Det kan gi gode muligheter for å jobbe med tillitsreformen, mener statssekretær Gunn Karin Gjul. Fagforbundets nestleder Odd Haldgeir Larsen oppfordrer tillitsvalgte til å engasjere seg fra start.

Løsningene på Oslos nye trikker er utviklet av folka som jobber med trikk til daglig - Sporveiens egne ansatte - ikke innleide eksperter eller konsulenter.

Sporveiens egne ansatte utviklet ny trikkeløsning

Det er folk fra gulvet som har utviklet de nye trikkene i Oslo, ikke innleide eksperter eller konsulenter. I Fagbladet kan du lese om hvordan Sporveiens egne ansatte fikk tillit til å bruke egen kompetanse til å gjøre trikken optimal for innbyggerne.

Danske råd for norsk tillitsreform

Tillitsreformen er på vei inn i både stat og kommune her i Norge. I Danmark har den eksistert i ti år allerede. Fagbladet har snakket med Tina Øllgaard Bentzen, som har forsket på tillitsreformen siden oppstarten. Her er hennes råd til Norge.

Fra høyre: Hilde Nagel (møteleder), Marianne Solberg (FO), Hans Christian Holte (arbeids- og velferdsdirektør), Gunn Karin Gjul (statssekretær KMD) og Mette Asmyhr (Fagforbundet)

Etterlyser fortgang i tillitsreformsarbeidet i NAV

Tillitsreform i NAV sto på agendaen siste dag på Kartellkonferansen på Gol. – Vi ønsker denne reformen velkommen, men etterlyser fortgang i dette arbeidet, sier Mette Asmyhr, tillitsvalgt og nestleder i Fagforbundet, yrkesseksjon kontor og administrasjon.

Illustrasjonsbilete

Betre oppgåvedeling i sjukehusa

Ny rapport viser at det er mykje bra arbeid med oppgåvedeling i norske sjukehus.  – Vi håper og trur at rapporten kan vere til inspirasjon til betre oppgåvedeling, seier Iren Luther

Fire personer står foran et skilt der det står "Sporveien", med en trikk i bakgrunnen

Tillitsmodell hos Sporveien har gitt resultater: – Blir stolt

Tillitsreformgruppa besøkte nylig Sporveien, som fortalte hvordan de har oppnådd resultater ved hjelp av tett samarbeid mellom ansatte, ledelse og politikere.

Trepartssamarbeid: F.v. kommunalsjef for helse /velferd og oppvekst Andreas Stallvik, Fagforbundets hovedtillitsvalgte Line Merete Sandal og ordfører i Engerdal kommune Terje Langfloen.

Utvikler lokaldemokratiet i Engerdal

– Vi mener dette er demokratibygging i praksis. Gjennom dialog og likeverdig samarbeid finner vi de gode løsningene raskere. De ansatte i Engerdal kommune er bedre tjent med løsningene vi velger før endelig vedtak fattes.