Sju av ti medlemmer bekymra for økonomien: – Føler på et stort alvor

FORHANDLER FOR TRYGGHET: Mette Nord tar med seg klare tilbakemeldinger fra medlemmene inn i forhandlingene i kommuneoppgjøret. – Medlemmene fortjener trygghet, sier hun. (Foto: Werner Juvik)

En undersøkelse blant Fagforbundets medlemmer viser at svært mange bekymrer seg for økonomien. Det vil forbundsleder Mette Nord gjøre noe med i kommuneoppgjøret som nå er i gang.

27.04.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 27.04.2023

Undersøkelsen viser blant annet at ti prosent av medlemmene har bedt om avdragsfrihet på lån, mens 13 prosent har måttet be om hjelp fra andre til å dekke helt nødvendige utgifter. Ikke overraskende er det de med lavest inntekt som er mest bekymra for sin egen eller familiens økonomi.

– Vi føler på et stort alvor og et ansvar for at folk skal komme seg gjennom denne priskrisa. Det er alt annet enn enkelt å be om økonomisk hjelp, og for mange av våre medlemmer har gjort det. Det forplikter oss i den jobben vi skal gjøre under forhandlingene, sier Nord.

Advarer mot økte forskjeller

Torsdag klokka 12 braket forhandlingene løs. Der er det viktig at hele laget av arbeidstakere sikres økt kjøpekraft. Fagforbundet har også et tydelig krav om en klar lavlønnsprofil i årets lønnsoppgjør, der lønnstilleggene gis som kronetillegg og ikke prosenttillegg.

– Arbeidstakere med lave inntekter sliter mest med de økte prisene, og er mest bekymra for egen økonomi. I årets lønnsoppgjør må derfor de med minst få mest. Hvis ikke vil forskjellene i samfunnet øke, sier Nord.

Hun omtaler undersøkelsen som skremmende. En fast jobb og en fast inntekt, det skal oppleves som trygt, slår forbundslederen fast.

– Hvis en fast jobb med fast inntekt ikke lenger er nok å leve av, så bidrar det til mistillit i samfunnet. Det er en farlig vei å gå, sier Nord.

Tre prosent av de spurte oppgir at de har oppsøkt tilbud som matutdeling eller lignende.

– Dette er snakk om mange enkeltmennesker, og tallene forteller tydelig om alvoret i dette og den vanskelige situasjonen mange av de ansatte i kommunene befinner seg i, spesielt de som er lavest lønnet, sier hun.

De ansatte i kommunene har hatt en svakere lønnsutvikling enn andre i flere år. Derfor har Fagforbundet vært klar på kommuneoppgjøret må ende godt over ramma til frontfaget, som var på 5,2 prosent.

– Fortjener trygghet

Mette Nord påpeker at alle medlemmene har jobber som er viktige for samfunnet.

– Renholderen sørger for at det er mulig for andre å gå på jobb med helsa i behold. Helsefagarbeideren og brannkonstabelen redder liv. Barnehageansatte sikrer trygge rammer for barna våre. Fortjener ikke de en lønn som får endene til å møtes, spør hun, og legger til:

– Økonomiske bekymringer er en tung belastning, og går utover livskvaliteten til de som opplever det. Alle våre medlemmer fortjener trygghet.