LO Kommune varsler rask opptrapping av en eventuell streik

LO kommune varsler opptrapping av konflikten hvis det ikke blir enighet

LO kommune varsler opptrapping av konflikten hvis det ikke blir enighet (Foto: Geirmund Jor)

Forbundene i LO Kommune varsler en kraftig opptrapping allerede fra den 30. mai, dersom partene i kommuneoppgjøret ikke kommer til enighet. Opptrappingen omfatter i alt nye 18 807 medlemmer i 143 kommuner.

23.05.2022 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 23.05.2022

I alt vil dermed 27 780 av LO Kommunes medlemmer være i konflikt fra 30. mai, dersom det blir streik for LO-medlemmene i kommunesektoren. Dette gjelder ikke Oslo, som er et eget tariffområde med egne forhandlinger og eget streikeuttak.

Oppgjøret er nå til mekling med frist til midnatt natt til 24. mai. Under mekling er det bare riksmekleren som uttaler seg om meklingen.

LO-kommune består av Fagforbundet, FO, Skolenes landsforbund, EL og IT forbundet, Norsk Sjøoffisersforbund og Creo og organiserer om lag 190 000 medlemmer.