Fagforbundet støtter SAS-pilotene

Mette Nord og Fagforbundet støtter de streikende pilotene i SAS.

Mette Nord og Fagforbundet støtter de streikende pilotene i SAS. (Foto: Birgit Dannenberg)

– Pilotene i SAS kjemper en viktig kamp for faste ansettelser og anstendige arbeidsforhold. Denne kampen støtter vi de streikende i, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

05.07.2022 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 06.07.2022

– Dette er også en kamp for den norske arbeidslivsmodellen og det er mye som står på spill. Nå håper jeg ledelsen i SAS tar ansvar og sørger for at partene kan komme tilbake til forhandlingsbordet med reelle løsninger på konflikten, sier Mette Nord.

På mandag gikk 900 SAS-piloter ut i streik etter en langvarig mekling. Konflikten mellom SAS og pilotene har bakgrunn i opprettelsen av to bemanningsselskaper. Rundt 560 piloter i SAS ble sparket under pandemien, med en lovnad om gjeninntredelsesrett. Samtidig opprettet SAS to nye datterselskap, SAS Link og SAS Connect, som skal ta over fly og piloter. I disse selskapene har flere helt nye piloter blitt ansatt, med nye og dårligere vilkår enn i hovedselskapet. Mange tidligere piloter har ikke fått jobbene sine tilbake, hverken i hovedselskapet eller i de to nye datterselskapene. Flere piloter mener dette er et brudd på tidligere avtaler og et forsøk på fagforeningsknusing.

Rimelige krav

– Det er tydelig at ledelsen i SAS har kommet med lovnader ovenfor pilotene som de ikke har holdt. Kravene til pilotene om faste ansettelser og ryddige arbeidsforhold er helt rimelige, og det er synd at ikke SAS er villig til å komme frem til en løsning, sier lederen av Fagforbundet.

– Det er SAS som må bære ansvaret for streiken og at mange reisende dessverre blir rammet. Vi forventer at selskapet kjenner sitt samfunnsansvar, sier Mette Nord.