Tariffavtale på plass i to barnehager!

Jublende glade barnehageansatte - nå med tariffavtale.

Jublende glade barnehageansatte - nå med tariffavtale. (Foto: John-Ole Engnes)

Etter litt over en ukes streik kan barnehageansatte gå tilbake på jobb, nå med tariffavtale. Fagforbundet har faktisk fått på plass tariffavtale i to barnehager i Sandefjord.

06.09.2018 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 07.09.2018

Takket være barnehageansatte Heidi Ask, Sandra Natalie Allum, Sandra Santos Vikan og Lottelise Kjær har både Krokusen barnehage og Prestekragen barnehage nå fått på plass tariffavtale.

- Her er det jubel og glede, forteller streikeleder John-Ole Engnes. Han er strålende fornøyd med at begge barnehagene nå har tariffavtale, til tross for at Fagforbundet kun har medlemmer i den ene barnehagen.

- Våre fire medlemmer har kjempa fram tariffavtale for de ansatte i Prestekragen, også, forteller han.

Samhold og støtte

Etter at mekling ikke første fram, gikk Fagforbundets medlemmer til streik tirsdag morgen, den 28. august. Etter halvannen uke kunne streiken avblåses. Barnehagen er innmeldt i Private Barnehagers Landsforbund (PBL) og de ansatte har fått tariffavtale.

- Dette er flott! Vi gratulerer de ansatte med tariffavtale og flott gjennomført streik. Det lønner seg å være fagorgansiert, da står en ikke aleine, sier Odd-Haldgeir Larsen, nestleder i Fagforbundet, stolt.

Og sist men ikke minst - de streikende har fått massiv støtte av foreldrene i barnehagen. De stilte til og med opp som streikevakter sammen med de streikende.

Stolt av forbundet

For fagforeningsleder John-Ole Engnes var dette første gang som streikeleder. Han synes han har lært mye, og kanskje det aller viktigste han har lært er at Fagforbundet er en stor og sterk organisasjon.

- Alt fungerer! Fagforbundet er en organisasjon som er solid, godt organisert og veldig sterke når det gjelder. Alle ledd i organisasjonen fungerer sammen i en sånn situasjon, fra lokal fagforening, forbundsregionen, kompetansesenteret og sentralt i Oslo som sørger for løpesedler og streikebidrag. Jeg er stolt av å være tillitsvalgt i en sånn organisasjon, sier streikelederen og fagforeningslederen i Sandefjord.