KreativOmsorg '14: Berøring som lindrer

Beltakerne fikk selv prøve seg på berøringsterapi.

Beltakerne fikk selv prøve seg på berøringsterapi. (Foto: Fagforbundet)

Berøringsterapi kan gi lindring, økt livskvalitet og velvære. Det fikk deltakerne på årets KreativOmsorg kjenne på kroppen.

03.04.2014 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 08.04.2021

Chanette Roihjert, leder for Dine sanser – kompetansesenter for berøring, satte berøringsterapi og taktil behandling på dagsorden.

-          Vi mennesker har behov for berøring. Og behovet øker ved stress, smerte og sykdom. Denne formen for terapi har blant annet vist seg å være lindrende og avslappende i palliativ pleie ved livets slutt.

Roihjert kan fortelle at taktil berøring bygger på forskning og erfaring. De fleste som får denne behandlingen vil kjenne større ro og ha lettere for å slappe av. Det er også vanlig å føle lindring og velvære.

- Huden er vårt største sanseorgan. Den har mange livsviktige oppgaver. Huden tar imot og koordinerer viktige beskjeder rundt i kroppen, sier Roihjert.

Se film - introduksjon til berøringsterapi og taktil behandling