I dyp sorg over budskapet om LO-lederens død

Hans-Christian Gabrielsen, leder, LO. Bilde fra representantskapsmøte i 2020.

Hans-Christian Gabrielsen, leder, LO. Bilde fra representantskapsmøte i 2020. (Foto: Birgit Dannenberg)

- Vi er fylt med sorg og vantro over meldingen om at LO-leder Hans-Christian Gabrielsen døde brått i dag, tirsdag 9. mars. Han var en engasjert og høyt respektert leder, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

09.03.2021 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 09.03.2021

– Mine tanker går først og fremst til kona Trine og datteren Camille, samt hans nærmeste familie. Selv har jeg også mistet en god venn og LO har mistet en leder vi hadde regnet med skulle virke i mange år framover, sier hun.

Fagforbundet

– Hans-Christian var en avholdt leder som vil bli husket for sin redelighet og sitt dype engasjement for medlemmene. Han var dyktig og respektert og hadde stor tillit langt utover egne rekker. Hele LO-familien, og selvsagt også vi i Fagforbundet er i dyp sorg, sier Mette Nord.

En trist dag for hele fagbevegelsen

Fagforbundet Ungs leder, Mats Monsen sier meldingen kom som et sjokk.

– Hans Christian var et forbilde og en fantastisk leder. Dette er trist dag for hele fagbevegelsen.

Hans-Christian Gabrielsen kom fra Fellesforbundet, og ble valgt som LO-leder på kongressen i 2017. Han var nestleder i LO de fire foregående årene.

Fagforbundet