Fagforbundet krever gratis munnbind

Munnbind. Illustrasjonsbilde.

Fredag kan regjeringa komme med en anbefaling om bruk av munnbind i kollektivtransporten. Fagforbundet krever i så fall at munnbindene blir gratis. I et brev til Bent Høie forklarer Fagforbundets leder, Mette Nord, hvorfor.

13.08.2020 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 13.08.2020

I et brev sendt til helseminister Bent Høie (H) torsdag, krever Fagforbundet gratis munnbind til yrkesgrupper som er avhengig av å bruke kollektivtransport for å komme seg på jobb, dersom det kommer et påbud.

Fagforbundet krever blant annet at munnbindene blir gratis for ansatte i helsevesenet, barnehager, skoler, renhold, renovasjon, tjenesteytende yrker, skoleelever og studenter.

Urimelig økonomisk belastning

Sett i lys av at prisene på munnbind har skutt i været, er det urimelig å belaste ansatte i samfunnskritiske yrker økonomisk.

– Det er urettferdig dersom de selv må bære den økonomiske belastningen for at de skal kunne bidra til å holde hjulene i helsevesenet og samfunnet i gang, skriver Nord i brevet.

Ansatte i kollektivtransporten må fortsatt skjermes ved et eventuelt påbud om munnbind.

– Et slikt påbud må ikke føre til fjerning av øvrige tiltak iverksatt for å beskytte ansatte i kollektivtransporten, som for eksempel stengt fordør, understreker Nord i brevet.

Les hele brevet : Angående påbud om bruk av munnbind i kollektivtrafikken