Støtt oppropet mot datahandelsavtalen

Handelskampanjen intervjuet Ellen Dalen, 2 nestleder i Norges Tjenestemannslag (NTL) og Hans Martin Aase, nestleder i Fagforbundets Politikk- og samfunnsavdeling, om Helse Sør-Øst skandalen, outsourcing av IT-infrastruktur, forsvardsdata som skal lagres hos Microsoft, og muligheten for en statssky for offentlig data.

Fagforbundet støtter Attac og Handelskampanjens opprop mot datahandelsavtalen som for tiden framforhandles i hemmelighet mellom utvalgte land og de store teknologiselskapene. Skriv under du også!

28.05.2020 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 12.06.2020

Regjeringen forhandler om en ny avtale i Verdens handelsorganisasjon som vil overlate enda mer makt til dagens teknologigiganter. Skriv under mot datahandels­avtalen i WTO. Det gjelder vår digitale framtid.

Handelskampanjen har laget et videointervju om behovet for demokratisk kontroll over det offentlige datagrunnlaget med blant andre Hans Martin Aase, nestleder i Fagforbundets Politikk- og samfunnsavdeling.

En rekke skandaler

Aase snakker erfaringene vi sitter igjen med etter IT-skandalen i Helse Sør-Øst. NTLs 2. nestleder Ellen Dalen tar opp en rekke problemer knyttet til det offentliges deling av data.

På Handelskampenjens temanettside om digital økonomi heter det blant annet:

Flere store it-selskaper krever fri flyt av data over landegrenser og forbud mot å kreve lokal datalagring. Her er det viktig å forstå at fri flyt av data ikke betyr det samme som fri flyt av informasjon. Fri flyt av data betyr heller ikke at alle har fri tilgang på den dataen. Tvert imot, det er de internasjonale it-selskapene som eier majoriteten av dataene. Fri flyt av data vil innebære at data som vi produserer vil fortsette å strømme rett inn under kontrollen til de internasjonale it-selskapene.

Kan bety at våre data lagres i USA og Kina

Fri flyt av data vil også bety at data som vi produserer i Norge kan lagres i Kina eller USA, og det er usikkert hva slags konsekvenser det har for kontroll over de dataene, og krav om overholdelse av personvernregler

Dette kan bli konsekvensen dersom datahandelsavtalen underskrives. Skriv under oppropet mot datahandelsavtalen.

Fagforbundet både medlem og bidragsyter i Handelskampanjen.

Se intervjuet her:

Les mer om datasikkerhet:

I en stortingshøring 26. april 2018 påpekte Fagforbundet at det er uholdbart at det stadig oppstår situasjoner hvor helseopplysninger fryktes å være på avveie og hvor disse kan falle i hendene på fremmede makter. Vi ble hørt: Fagforbundet blir hørt på IKT-sikkerhet

Selger norske posisjonsdata

I mai i år avslørte NRK at posisjonsdata fra titusenvis av norske mobiler selges på det åpne markedet. NRK har kjøpt data fra det britiske selskapet Tamoco for 35.000 kroner. Også norske selskaper er involvert.

Forbrukerrådet ber to norske selskaper stanse datainnsamling

Kan kartlegge deg via mobilen

Les også hvordan NRK kartla bevegelsene til Karl Bjarne Bernhardsen (30), uten av at han var klar over det.

NRK sporet også 8300 mobiler på norske sykehus, krisesentre og psykiatriske institusjoner med dataene.

Norske offiserer og soldater avslørt av mobilen

NRK avdekket også hvordan norske offiserer og soldater ble avslørt av mobilen. Hver dag røper de hvor de befinner seg, uten at de vet det.

Dataene NRK sitter på viser nøyaktige posisjoner for 140.000 mobiler og nettbrett fra 2019. Informasjonen stammer fra ­apper nordmenn har installert.